Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 grudnia 2019 r., sygn. VII SA/Wa 1954/19

Drogi publiczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tomasz Janeczko (spr.), Sędziowie sędzia WSA Mirosław Montowski, sędzia WSA Andrzej Siwek, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 13 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi K. M. i K. M. na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] czerwca 2019 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie organu pierwszej instancji; II. zasądza od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad na rzecz K. M. i K. M. kwotę 597 zł (pięćset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z dnia [...] czerwca 2019 r., znak: [...] Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: "GDDKiA", "organ") na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3, art. 144 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm., dalej: "k.p.a."), po rozpoznaniu wniosku K. M. i K. M. o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej własnym postanowieniem z dnia [...] kwietnia 2019 r., znak: [...], w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego względnie zjazdu indywidualnego, utrzymał w mocy własne postanowienie.

Decyzja organu zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Pismem z dnia 14 sierpnia 2017 r. K. M. i K. M. (dalej: "wnioskodawcy", "skarżący"), wnieśli o wydanie zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego, względnie zjazdu indywidualnego, z drogi krajowej nr [...] w miejscowości Ł., na wysokości działki nr [...] w Ł., do drogi dojazdowej mającej obsługiwać działki o nr ew.: [...],[...],[...],[...],[...],[...],[...],[...] oraz [...]. Wskazali, że obecnie przedmiotowe nieruchomości są wykorzystywane na cele rolnicze. Po wykonaniu zjazdu, sposób ich wykorzystania ulegnie zmianie polegającej na prowadzeniu działalności handlowo-usługowej. Wnioskodawcy składali już uprzednio wnioski do GDDKiA o wydanie zezwolenia na lokalizację zjazdu i postępowania te zakończyły się decyzjami odmownymi, jednakże w latach 2009-2017 doszło do istotnej zmiany stanu faktycznego, w związku z czym sprawa stanowi nową sprawę administracyjną i wymaga merytorycznego rozpatrzenia przez GDDKiA. Wnioskodawcy podkreślili, że w droga krajowa nr [...] (dawniej droga krajowa nr [...]), przestała być głównym południowym szlakiem tranzytowym pomiędzy przejściem granicznym z [...] a [...] w związku z oddaniem do użytku autostrady [...] (na odcinku K.-T. nastąpiło to w listopadzie 2012 roku, a na odcinku T.-R. w październiku 2014. Od 2016 roku autostrada [...] prowadzi aż do przejścia granicznego na [...] K. - K.) Droga krajowa nr [...] pełni więc obecnie w większym stopniu funkcję lokalną, zaspokajając potrzeby mieszkańców położonych przy niej miejscowości. Spowodowało to więc zmniejszenie ruchu pojazdów na tej drodze. Oznacza to, że w związku ze znacznym zmniejszeniem ruchu pojazdów silnikowych na odcinkach pomiarowych T.-Ł. i Ł.-B. lokalizacja wnioskowanego zjazdu nie będzie zagrażała płynności ruchu oraz bezpieczeństwu użytkowników drogi krajowej nr [...].

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00