Wyrok WSA w Lublinie z dnia 18 grudnia 2019 r., sygn. I SA/Lu 447/19
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz-Roicka (sprawozdawca) Sędziowie WSA Małgorzata Fita, WSA Ewa Kowalczyk Protokolant Starszy asystent sędziego Anna Gilowska po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 18 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi G. L. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz G. L. kwotę [...]zł ([...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną interpretacją indywidualną z dnia [...] Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "organ interpretujący") stwierdził, że stanowisko G. L. (dalej: "Gmina") przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2019 r. i jego uzupełnieniu, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust, 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) - dalej: "ustawa o VAT" w zw. z art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy [...] Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L 2006.347.1) - dalej: "Dyrektywa [...]" udostępniania obiektów sportowych osobom indywidualnym oraz grupom zorganizowanym - jest nieprawidłowe.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina posiada status podatnika VAT, a jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP oraz art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.) - dalej: "u.s.g." Zadania własne Gminy określone są w art. 7 u.s.g. oraz doprecyzowane w przepisach szczególnych. Gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych - co wynika z art. 166 ust. 2 Konstytucji RP. Do zadań gminy będącej miastem na prawach powiatu oprócz zadań nałożonych przez u.s.g. dochodzą także zadania nałożone przez ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2018 r., poz. 995 ze zm.) - zwaną dalej: "u.s.p.", Zgodnie z art. 9 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.) zwaną dalej "u.f.p.", sektor finansów publicznych tworzą m.in. jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki budżetowe. Jednostkami budżetowymi, zgodnie z art. 11 u.f.p., są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego, działające na podstawie statutu określającego w szczególności ich nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej: "planem finansowym jednostki budżetowej."