Wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 grudnia 2019 r., sygn. I SA/Kr 922/19
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia: WSA Bogusław Wolas Sędzia: WSA Grażyna Firek (spr) Sędzia: WSA Inga Gołowska Protokolant: st. sekr. sąd. Anna Boczkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi Z. w O. na decyzję Zarządu Województwa z dnia 4 czerwca 2019 r. Nr [...] w przedmiocie zwrotu dofinansowania skargę oddala.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 4 czerwca 2019 r. nr [...] Zarząd Województwa zobowiązał Z. O. do zwrotu części dofinansowania w kwocie [...]zł. wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w związku ze stwierdzeniem przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 nieprawidłowości przy wykorzystaniu środków finansowych otrzymanych przez beneficjenta ze środków europejskich oraz środków budżetu państwa, w tym:
[...] zł. wypłaconych w formie zaliczki ze środków europejskich wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, tj. 19.06.2018 r. do dnia dokonania zwrotu,
[...] zł. wypłaconych w formie zaliczki ze środków budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, tj. 22.06.2018 r. do dnia dokonania zwrotu,
[...] zł. wypłaconych w formie zaliczki ze środków europejskich wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, tj. 19.06.2018 r. do dnia dokonania zwrotu,
[...] zł. wypłaconych w formie zaliczki ze środków budżetu państwa wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, tj. 22.06.2018 r. do dnia dokonania zwrotu.
W toku kontroli postępowania pn. "[...]", realizowanego w trybie przetargu nieograniczonego, znak sprawy: [...], organ stwierdził, iż zamawiający naruszył ustawę Prawo zamówień publicznych. Naruszenie to polegało na określeniu w warunkach udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, wymogu dysponowania co najmniej 1 osobą na stanowisku kierownika budowy, posiadającą uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, przynależącą do Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa i ubezpieczoną od OC, posiadającą co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe na stanowisku kierownika budowy. Zd. kontrolujących, tak postawiony wymóg był nieproporcjonalny w stosunku do przedmiotu zamówienia oraz w istotny sposób ograniczał konkurencję, co stoi w sprzeczności z art. 22 ust. 1a ustawy Pzp.