Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 grudnia 2019 r., sygn. III SA/Gl 819/19

Podatek akcyzowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Jużków (spr.), Sędzia WSA Iwona Wiesner, Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Protokolant Specjalista Anna Wandoch, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi R. F. (F.) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej po wznowieniu postępowania oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowe w Katowicach utrzymał w mocy swoją decyzję z [...] r. nr [....] odmawiającej R. F. (skarżący, przedsiębiorca), prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą "A" z siedzibą w C. - po wznowieniu postępowania - uchylenia decyzji ostatecznej Dyrektora Izby Celnej w Katowicach z [...] r., znak: [...] utrzymującej w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w C. z [...] r., znak: [...] w określenia wysokości zobowiązania w podatku akcyzowym za czerwiec 2007 r. Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ wskazał art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 900).

Rozstrzygniecie zapadło w poniższym stanie faktycznym i prawnym.

Skarżący prowadził działalność gospodarczą pod nazwą "A", z siedzibą w C. w oparciu o wpis do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta C. pod numerem [...]. W okresie od 1 grudnia 2006 r. do 1 grudnia 2016 r. posiadał koncesję na obrót paliwami ciekłymi wydaną [...] r., nr [...].

Według obowiązujących w czerwca 2007 r. przepisów, zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29 poz. 257 z zm., dalej upa), olej opałowy był wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, którego sprzedaż na terytorium kraju, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 upa podlegała opodatkowaniu tym podatkiem wg stawki określonej w art. 65 ust. 1 ustawy. Od 24 sierpnia 2005 r. stawka ta wynosiła 233 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu a w przypadku użycia olejów opałowych łub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków w zakresie prawidłowego znakowania, barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe wynosiła 2.000 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu. Na podstawie upoważnienia z art. 65 ust. 2 upa Minister Finansów 22 kwietnia 2004 r. wydał rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. nr 87 poz. 825 ze zm.), które następnie zostało zmienione 13 września 2005 r. (Dz.U. Nr 177 poz. 1473). Dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe sprzedawanych w kraju stawkę obniżono do kwoty 232 zł za 1000 litrów (poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia). Wykonanie przez Ministra Finansów ustawowego upoważnienia spowodowało, że przepis art. 65 ust. 1 został zastąpiony treścią § 2 ust, 1 rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. Tym samym stawka akcyzy była jedna i wynikała z § 2 ust. 1 rozporządzenia. Natomiast warunki jej stosowania zostały uregulowane w § 4 rozporządzenia, który ust. 1 pkt 1 stanowił, że w przypadku sprzedaży oleju opałowego osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą, sprzedający zobowiązany był do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, uprawniającym do stosowania stawki obniżonej. Oświadczenie mogło być złożone w wystawianej fakturze VAT, a jeżeli było składane odrębnie, powinno zawierać dane dotyczące nabywcy, datę złożenia tego oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT. Natomiast na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, w przypadku sprzedaży oleju opałowego osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, sprzedający był zobowiązany do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe. Oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca był obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż. Zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia oświadczenie winno zawierać co najmniej; imię i nazwisko nabywcy, PESEL i NIP; adres zamieszkania nabywcy; określenie ilości nabywanego oleju opałowego; określenie ilości posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się urządzenia, jeżeli jest ono inne niż adres wymieniony w pkt 2; wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych; datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00