Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 20 grudnia 2019 r., sygn. II SA/Gl 1244/19

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Żurawik, Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Matan (spr.), Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Protokolant specjalista Anna Trzuskowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 grudnia 2019 r. przy udziale sprawy ze skargi D.C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie specjalnego zasiłku opiekuńczego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] r., nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta R. z dnia [...] r. znak: [...], w której odmówiono przyznania D. C. (dalej: Skarżąca) prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z opieką nad matką K. C. (dalej: K.C.) na okres zasiłkowy 2018/2019.

Zaskarżona decyzja zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

Organ I instancji uzasadniając swoją decyzję, wskazał, że w dniu 26 marca 2019r. Skarżąca wystąpiła z wnioskami o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z opieką nad matką K.C. Decyzją z dnia [...]r, nr [...] MOPS odmówił stronie przyznania wnioskowanego świadczenia. Po rozpoznaniu odwołania strony od ww. decyzji Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (dalej: SKO) decyzją z dnia [...] r. nr [...] uchyliło ww. decyzję i przekazało sprawę organowi I instancji do ponownego rozpoznania. Po ponownie przeprowadzonym postępowaniu na podstawie załączonych do wniosku dokumentów oraz na podstawie zaświadczeń z ZUS organ ustalił, że skarżąca sprawuje stałą i bezpośrednią opiekę nad matką. Nie pracuje. Od dnia [...] kwietnia 2019 r. ponownie jest zarejestrowana w PUP w R. Matka skarżącej jest osobą niepełnosprawną w stopniu znacznym orzeczonym przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w R. na okres do dnia [...] stycznia 2021 r. Zgodnie z ustaleniami wywiadu środowiskowego z dnia [...] r. K.C. jest osobą wymagającą całodobowej opieki. Następnie organ ustalił sytuację dochodową strony w latach 2016 i 2017. W 2016 r. dochodem rodziny było jedynie świadczenie emerytalne K.C. Dochód na osobę w rodzinie wynosił 821,97 zł i przekraczał kryterium dochodowe wynoszące 764,00 zł. Ustalając dochód rodziny za 2017 r. także wzięto pod uwagę jedynie emeryturę K.C., która miesięcznie wynosiła 1645,46 zł /23764,38 zł - 1880,00 zł - 2138,82 zł = 19745,56 zł : 12 miesięcy = 1645,46zł, a na osobę w rodzinie 822,73 zł netto /1645,46 zł: 2 osoby = 822,73zł. W tej sytuacji organ I instancji stwierdził, że łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę przekracza kwotę, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych tj. 764,00 zł. Dochód rodziny nie przekroczył natomiast kryterium dochodowego o kwotę wyższą niż najniższy zasiłek rodzinny, jednakże w poprzednim okresie zasiłkowym specjalny zasiłek opiekuńczy nie przysługiwał, a w przypadku złożenia wniosku o specjalny zasiłek opiekuńczy w poprzednim okresie zasiłkowym 2017/2018 dochód na osobę w rodzinie przekroczyłby wymagane kryterium i hipotetycznie stronie nie przysługiwałoby przedmiotowe świadczenie, dlatego art. 16a ust. 3 ustawy o świadczeniach rodzinnych nie ma zastosowania i w okresie 2018/2019 ww. świadczenie nie przysługuje.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00