Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 listopada 2019 r., sygn. II SA/Wa 628/19

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Antoniuk, Sędzia WSA Joanna Kube, Sędzia WSA Tomasz Szmydt (spr.), po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 15 listopada 2019 r. sprawy ze skargi A. K. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia [...] stycznia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego - oddala skargę -

Uzasadnienie

Pani A. K. złożyła skargę na postanowienia Szefa Krajowej Administracji Skarbowej nr [...] z dnia [...] stycznia 2019 r. utrzymującego w mocy postanowienia Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w R. nr [...] z dnia [...] listopada 2018 r. w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji administracyjnej o zwolnieniu ze służby.

Pismem z dnia [...] października 2018 r. Pani A. K. wezwała Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w R. do wydania decyzji administracyjnej w sprawie zwolnienia ze Służby Celno-Skarbowej. A. K. wskazała, że otrzymała propozycję pracy w Krajowej Administracji Skarbowej (dalej "KAS") i ją przyjęła, ale uważa, że takie potraktowanie jej osoby było krzywdzące, gdyż powinna otrzymać propozycję służby. Skarżąca podniosła, że zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego propozycja pracy nie stanowiła ani decyzji administracyjnej, ani tzw. innego aktu lub czynności administracyjnej z art. 3 § 2 p.p.s.a. i nie rodziła bezpośrednich skutków prawnych. Skutki te rodzić miała decyzja następująca po niej, tj. przyjęcie lub odrzucenie tejże propozycji. A skutek ten to zwolnienie ze służby. Skarżąca wskazała, że otrzymała mianowanie do służby i podstawa prawna jej stosunku służbowego ma charakter administracyjno-prawny, w którym organ jednostronnie i władczo kształtuje sytuację prawną funkcjonariusza. W konsekwencji powyższej okoliczności zarówno akt mianowania do służby, jak i akt zwalniający ze służby należą do kategorii decyzji administracyjnej. Skarżąca odwołała się do orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego zgodnie, z którym na tle poprzednio obowiązującej ustawy, wskazano, że w procesie transformacji Służby Celnej każdy funkcjonariusz powinien otrzymać indywidualną decyzję administracyjną określającą miejsce pełnienia służby, stopień oraz uposażenie. Ponadto, w stosunku do funkcjonariuszy celnych nie obowiązują żadne mechanizmy prawne tzw. wypowiedzenia zmieniającego określonego w kodeksie pracy. W związku z tym również rozwiązanie stosunku służbowego powinno następować w drodze decyzji administracyjnej. Mając powyższe na uwadze skarżąca wniosła o wydanie decyzji zwalniającej ze służby. Wyjaśniła jednocześnie, iż nie jest jej intencją zwolnienie ze służby samo w sobie, a realizacja przepisów prawa i umożliwienie jej poddania kontroli działań prawnych Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w R., prowadzących do faktycznego

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00