Wyrok WSA w Kielcach z dnia 14 listopada 2019 r., sygn. II SA/Ke 743/19
Samorząd terytorialny; Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Armański, Sędziowie Asesor WSA Agnieszka Banach (spr.), Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Protokolant Karolina Chrapkiewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 listopada 2019 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego Kielce - Wschód w Kielcach na uchwałę Rady Gminy Zagnańsk z dnia 4 marca 2015 r. nr 25/VII/2015 w przedmiocie nadania statutu sołectwu I. stwierdza nieważność § 6 ust. 2 pkt 1 załącznika do zaskarżonej uchwały w zakresie, w jakim wskazuje, że do kompetencji zebrania wiejskiego należy wybór rady sołeckiej lub poszczególnych jej członków; II. oddala skargę w pozostałej części.
Uzasadnienie
Dnia 4 marca 2015 r., na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35, art. 40 ust. 2 pkt 1 i 4 art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (brzmienie obowiązujące na dzień wydania aktu - tekst jedn. Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zm., zwanej dalej "u.s.g."), Rada Gminy Zagnańsk podjęła uchwałę nr 25/VII/2015 w sprawie nadania statutu sołectwu Kaniów, stanowiącego załącznik do uchwały zgodnie z jej § 1 (dalej też jako "Statut").
W treści § 3 ust. 2 Statutu uchwalono, że zadania sołectwa obejmują w szczególności: 1) dbałość o gospodarczy i społeczny rozwój sołectwa, 2) inicjowanie i tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu publicznym wszystkich jego mieszkańców, 3) podejmowanie działań oraz współpracę z właściwymi organami na rzecz umacniania bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz poprawy warunków sanitarnych i ochrony środowiska, 4) działania oświatowo - wychowawcze, 5) kształtowanie właściwych postaw mieszkańców w zakresie kultury, współżycia społecznego, dyscypliny społecznej i poszanowania mienia oraz gotowości niesienia pomocy sąsiedzkiej. 6) realizacja wspólnych przedsięwzięć z sołectwami Gminy Zagnańsk, 7) stymulowanie rozwoju i udział w inicjatywach społecznych, działalności kulturalnej i sportowej na swoim terenie, 8) wspieranie i inspirowanie działań o znaczeniu lokalnym, a zmierzających do poprawy jakości warunków życia mieszkańców sołectwa. W § 6 ust. 2 Statutu postanowiono, że do wyłącznej kompetencji zebrania wiejskiego należy m.in. wybór rady sołeckiej lub poszczególnych jej członków oraz ich odwoływanie (pkt 1). W § 9 ust. 2 Statutu postanowiono, że do kompetencji sołtysa w szczególności należy: 1) zwoływanie zebrań wiejskich i prowadzenie ich obrad, 2) przedkładanie na zebraniu wiejskim projektów uchwał, programów działania będących przedmiotem obrad, 3) zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej i prowadzenie ich obrad, 4) organizacja wykonania uchwał i ustaleń zebrania wiejskiego, 5) składanie wniosków w imieniu sołectwa, 6) uczestniczenie w naradach sołtysów, 7) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia społeczności sołeckiej, 8) współdziałanie z organami gminy w organizowaniu i przeprowadzeniu konsultacji społecznych, 9) kierowanie akcją pomocy w sołectwie w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych poprzez wykonywanie zarządzeń wójta, 10) wykonywanie innych zadań wynikających ze spraw bieżących sołectwa, w szczególności w zakresie przekazywania informacji o problemach sołectwa oraz jego potrzebach odpowiednio do wójta oraz radzie gminy, 11) współpraca z radnymi z terenu sołectwa w zakresie spotkań z wyborcami oraz kierowania do nich wniosków dotyczących sołectwa, 12) wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów. W treści § 12 ust. 4 Statutu przyjęto, że pracami rady sołeckiej kieruje sołtys, zaś w ust. 5 tego paragrafu wskazano, że do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie sołtysa w jego pracy, a w szczególności wykonywanie następujących zadań: 1) udzielanie sołtysowi pomocy w wykonywaniu uchwał zebrania wiejskiego, 2) przygotowywanie na zlecenie sołtysa projektów uchwał zebrania wiejskiego, programów pracy sołectwa oraz planów rozwoju miejscowości, inicjatyw działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców, przedkładanych przez sołtysa na zebraniu wiejskim, 3) współpracowanie w zakresie określonym przez sołtysa z organizacjami pozarządowymi. W treści § 15 ust. 1 Statutu uchwalono, że zebranie wiejskie zwołuje sołtys: 1) z własnej inicjatywy, 2) z inicjatywy rady sołeckiej, 3) na pisemny wniosek co najmniej 1/10 liczby mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu, 4) na wniosek wójta gminy lub rady gminy, 5) na wniosek radnego lub radnych z okręgu wyborczego, w obrębie którego leży sołectwo. Natomiast w treści § 17 ust. 1 Statutu postanowiono, że zebranie jest ważne, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 1/10 liczby osób uprawnionych do głosowania.