Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 października 2019 r., sygn. I SAB/Wr 4/19

Podatkowe postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Kamila Paszowska-Wojnar, Sędziowie: sędzia WSA Piotr Kieres (sprawozdawca), sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Protokolant: Starszy specjalista Paulina Wódka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 10 października 2019 r. sprawy ze skargi A w P. na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we W. w przedmiocie rozliczenia podatku od towarów i usług za okresy od lipca do listopada 2014 r. oraz wrzesień 2014 r.: oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

A Sp. z o.o. (dalej: Strona skarżąca, Spółka) złożyła 21 maja 2019 r. skargę na bezczynność Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we W. (dalej DIAS, Organ II instancji, Organ odwoławczy) w postępowaniu odwoławczym toczącym się w wyniku wniesienia odwołania od decyzji Naczelnika S. Urzędu Celno-Skarbowego z [...] czerwca 2018 r. nr [...] , wydanej w przedmiocie rozliczenia przez Spółkę podatku od towarów i usług za okres od lipca do listopada 2014 r. oraz za wrzesień 2014 r. (kwota do zapłaty na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Strona skarżąca wskazała, że: Organ II instancji otrzymał akta sprawy wraz z odwołaniem 10 lipca 2018 r., do dnia sporządzenia skargi upłynęło 311 dni, a DIAS nie wykonuje żadnych działań związanych z postępowaniem odwoławczym, poza wydaniem postanowień o wyznaczaniu kolejnych terminów załatwienia sprawy - wskazując w nich głównie jako powód wydłużenia postępowania konieczność dalszej analizy obszernego materiału dowodowego. Spółka podniosła, że w orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, iż strona postępowania winna mieć możliwość weryfikacji przesłanek, które skutkują wyznaczeniem nowego terminu załatwienia sprawy, a wydane w sprawie Strony skarżącej postanowienia zawierają przyczyny, które nie zostały powiązane z konkretnymi sytuacjami w przedmiotowej sprawie. Dalej wskazano, że bierne zachowanie DIAS powoduje ograniczenie prawa Spółki do obrony - Strona skarżąca nie ma możliwości podjęcia działań procesowych celem odparcia argumentów Organu II instancji. Zwrócono uwagę, iż możliwość wydłużenia przez organ terminu załatwienia sprawy ponad przewidziany art. 139 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zastrzeżona jest jedynie dla spraw wyjątkowo czasochłonnych, gdy postępowanie dowodowe okaże się znacząco rozbudowane - wtedy organ wyznaczając nowy termin zapewnia sobie dodatkowy czas na rzetelne i dogłębne wyjaśnienie wszelkich okoliczności faktycznych sprawy. W rozpatrywanej zaś sprawie zdaniem Spółki DIAS instrumentalnie wykorzystał postanowienia o przedłużeniu terminu załatwienia sprawy, nie podejmując działań, które miałyby przybliżać do zakończenie postępowania. Sytuacja pozostawania postępowania wobec Spółki w toku może w sposób jednoznaczny wpływać na Jej kondycję finansową. Brak wykonywania przez DIAS czynności w celu zakończenia postępowania, nie dołączanie żadnych dokumentów do akt sprawy, a więc uznanie przez Organ odwoławczy sprawy za wyjaśnioną, a materiał dowodowy za kompletny - jednak bardzo obszerny, powoduje zdaniem Strony skarżącej konieczność zdyscyplinowania Organu II instancji. W związku z treścią skargi zarzucając rażącą bezczynność prowadzonego postępowania odwoławczego, a przez to obrazę art. 125 § 1 i art. 139 § 1 Ordynacji podatkowej Spółka wniosła o:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00