Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 24 października 2019 r., sygn. II SAB/Op 60/19

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz (spr.) Sędzia NSA Jerzy Krupiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 24 października 2019 r. sprawy ze skargi A Sp. z o.o. w [...] na bezczynność Marszałka Województwa Opolskiego w przedmiocie rozpoznania wniosku o sporządzenie i doręczenie uwierzytelnionych odpisów dokumentów w sprawie cofnięcia bez odszkodowania zezwolenia na przetwarzanie odpadów oddala skargę.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu przez A Sp. z o.o. z siedzibą w [...] (zwaną dalej także Spółką lub skarżącą) jest bezczynność Marszałka Województwa Opolskiego (zwanego dalej też organem) w przedmiocie rozpoznania wniosku o sporządzenie i doręczenie uwierzytelnionych odpisów dokumentów w sprawie cofnięcia bez odszkodowania zezwolenia na przetwarzanie odpadów.

Wniesienie skargi poprzedziło postępowanie o następującym przebiegu:

Wnioskiem z dnia 22 maja 2019 r. Spółka zwróciła się do organu o sporządzenie i doręczenie - jako stronie postępowania administracyjnego - czytelnych, uwierzytelnionych odpisów z dokumentów w sprawie cofnięcia skarżącej z urzędu bez odszkodowania zezwolenia, udzielonego decyzją Marszałka Województwa Opolskiego z dnia 18 lipca 2017 r., nr [...], na przetwarzanie odpadów, polegające na rekultywacji terenu wyrobiska poeksploatacyjnego złoża kruszywa naturalnego "[...]" w [...] (działka nr a). Jako podstawę swojego żądania Spółka wskazała art. 73 § 1 i § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.), zwanej dalej w skrócie K.p.a. Spółka wyjaśniła też, że po sporządzeniu i doręczeniu wnioskowanych dokumentów, przedstawi na piśmie stanowisko w przedmiotowej sprawie.

W odpowiedzi na powyższy wniosek, pismem z dnia 13 czerwca 2019 r., nr [...], doręczonym skarżącej w dniu 2 lipca 2019 r., Marszałek Województwa Opolskiego poinformował skarżącą o jej uprawnieniach wynikających z art. 73 § 1 i § 1a K.p.a. Następnie organ stwierdził, że nie ma obowiązku wykonywania, nawet odpłatnie, kserokopii zawartych w aktach i dostarczania ich stronie, gdyż utrwalanie wiadomości zawartych w aktach w postaci notatek lub odpisów przepis art. 73 § 1 K.p.a. jednoznacznie powierza stronie, bez względu na użyte przez nią w tym celu środki techniczne. Dodatkowo zgodnie z art. 73 § 2 K.p.a. strona może żądać uwierzytelnienia odpisów lub kopii akt sprawy lub wydania uwierzytelnionych odpisów, o ile jest to uzasadnione ważnym interesem strony, co - zdaniem organu - nie zostało udowodnione przez Spółkę we wniosku. Końcowo Marszałek wyjaśnił, że w celu uzyskania uwierzytelnionych odpisów skarżąca powinna złożyć wniosek z uzasadnieniem ważnego interesu strony, a także wskazać jakie dokumenty należy uwierzytelnić (rodzaj i numer pisma, nadawcę, itd.). Organ podał też, że dokumenty wszczętego postępowania stanowią przede wszystkim dokumenty, których wytwórcą jest Spółka oraz dokumenty, które skarżąca otrzymywała od organów jako strona postępowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00