Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 października 2019 r., sygn. I SA/Ol 503/19
Podatek od towarów i usług; Podatek akcyzowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Jolanta Strumiłło Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski ( sprawozdawca ) sędzia WSA Przemysław Krzykowski Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Niewiadomska po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 10 października 2019r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie określenia kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej oraz podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Spółka A. (dalej: strona, podatnik, spółka, skarżący) złożyła skargę na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (dalej: DIAS) z "[...]" r. w przedmiocie określenia kwoty podatku akcyzowego, opłaty paliwowej oraz podatku od towarów i usług.
Jak wynika z akt sprawy i uzasadnień decyzji, kierujący autobusem o numerze rejestracyjnym "[...]" należącym do spółki, przekraczając 27.11.2018 r. przejście graniczne RP w B. bez pasażerów, zadeklarował przywóz na obszar celny Unii Europejskiej towaru w postaci oleju napędowego w ilości 600 litrów, dla którego wnioskował o zwolnienie z należności przywozowych. W wyniku przeprowadzonej kontroli faktycznej ilości paliwa przywiezionego na obszar celny UE funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, przy użyciu mobilnej stacji kontroli paliw, wypompowali ze zbiornika autobusu 459,4 litra oleju napędowego. Z kontroli sporządzono protokół, kierowca autobusu nie wniósł uwag do ustaleń opisanych w protokole. Naczelnik "[...]" Urzędu Celno - Skarbowego (dalej: NUCS) uznał za zasadne przeprowadzenie postępowania w sprawie ustalenia, czy zaistniały przesłanki do zastosowania zwolnienia z należności przywozowych wobec wprowadzonego 27.11.2018 r. oleju napędowego. W związku z tym organ zabezpieczył kwotę 1118 zł (k. 63 akt organu).
NUCS ustalił na podstawie danych z Krajowego Rejestru Sądowego, że spółka prowadzi działalność od 2005 r. w zakresie m.in. transportu pasażerów. Na wykonywanie działalności w zakresie międzynarodowego autobusowego i autokarowego zarobkowego przewozu osób kierowca przedstawił ważne dokumenty: licencję oraz wypis z zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w międzynarodowym transporcie drogowym wraz z rozkładami jazdy (k. 2-5).