Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 22 października 2019 r., sygn. I SA/Gd 1460/19

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Wojtynowska, Sędziowie Sędzia NSA Alicja Stępień (spr.), Sędzia WSA Marek Kraus, Protokolant Starszy Sekretarz sądowy Agnieszka Rupińska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 22 października 2019 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w G. z dnia 18 czerwca 2019 r., nr [...] w przedmiocie orzeczenia nieważności części uchwały o zmianie uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 4 czerwca 2019 r. wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w uchwała Rady Miejskiej z dnia 30 maja 2019 r. Nr [...] , o zmianie uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki opłaty oraz w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (dalej w skrócie zwana Uchwałą Rady Miejskiej).

Uchwałą z dnia 18 czerwca 2019 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej (dalej w skrócie zwane Kolegium) orzekło o nieważności § 1 pkt 2 Uchwały Rady Miejskiej.

Kolegium stwierdziło, że postanowienia badanej uchwały w zakresie zmiany § 3 uchwały Nr [...] Rady Miejskiej z dnia 28 marca 2019 r., poprzez wprowadzenie ust. 2 i ust. 3 w sposób istotny naruszają postanowienia art. 6k ust. 1 pkt 1 oraz art. 6j ust. 1 i ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Zdaniem Kolegium wprowadzenie do § 3 zmienianej uchwały Nr [...] postanowień oznaczonych jako ust. 2 i ust. 3, w zakresie ustalenia w 2019 roku dla określonej grupy podmiotów (właścicieli nieruchomości niewyposażonych w dodatkowy wodomierz, którzy udokumentują ilość wody bezpowrotnie zużytej w miesiącach od maja do sierpnia 2018 roku) - innego okresu dotyczącego zużycia wody, stanowiącego podstawę do obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (tj. na podstawie ilości średniego miesięcznego zużycia wody w miesiącach od stycznia do kwietnia oraz od września do grudnia 2018 roku), a także w zakresie ustalenia dla drugiej wyodrębnionej grupy podmiotów (właścicieli nieruchomości zamieszkujących budynki usługowo-mieszkalne, wyposażone w jeden wspólny wodomierz) sposobu obliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie metody określonej w § 1 ust. 2 w uchwale po zmianie (tj. jako iloczynu stawki określonej w § 4 pkt 3 lub 4 w uchwale po zmianie oraz liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość) nie mieści się w postanowieniach wynikających z regulacji zawartych w art. 6k ust. 1 pkt 1 oraz art. 6j ust. 1 i ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W ocenie Kolegium żaden ze wskazanych przepisów nie daje możliwości przyjęcia, w ramach wybranych metod, dodatkowego sposobu obliczania opłaty dla dwóch wyodrębnionych grup podmiotów w 2019 roku, dla których stosuje się inne kryteria do obliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, niż wybrane na terenie miasta K. przez organ stanowiący jako generalne i abstrakcyjne, adresowane do wszystkich podmiotów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00