Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 19 września 2019 r., sygn. IV SA/Wr 224/19
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ireneusz Dukiel Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska (sprawozdawca) Sędzia WSA Lidia Serwiniowska Protokolant Aleksandra Markiewicz po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 19 września 2019 r. sprawy ze skargi M. B. na decyzję Zarządu [...] Sp. z o.o. we W. z dnia [...] ( bez numeru) w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od [...] Sp. z o.o. we W. na rzecz skarżącego M. B. kwotę 697 ( słownie: sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Skarżący M. B. wystąpił z wnioskiem do - T. Obsługa Klienta Spółka z o.o. - jako beneficjenta programu operacyjnego - o udostępnienie informacji publicznej w postaci wniosków o dofinansowanie wraz z załącznikami oraz zawartych w wyniku pozytywnego dla tej spółki zakończenia III Konkursu " Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa" umów o dofinansowanie, na mocy których Spółka ta stała się dysponentem unijnych środków publicznych.
W odpowiedzi Zarząd Spółki rozstrzygnięciem z dnia 25 marca 2019 r. odmówił udostępnienia informacji objętych złożonym wnioskiem, argumentując, że Spółka nie jest podmiotem, który dysponuje majątkiem publicznym w rozumieniu art. 4 ust 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
W rozpatrzeniu wniesionego przez Skarżącego w terminie odwołania udostępniono Skarżącemu umowy o dofinansowanie jednocześnie wydając rozstrzygnięcie z 2 kwietnia 2019 r. odmawiające udostępnienia wniosków o dofinansowanie i załączników związanych z zakończonym postępowaniem konkursowym.
W uzasadnieniu wskazano, że zakres żądania nie stanowi informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1764; dalej jako: "u.d.i.p."), podnosząc, że stosownie do art. 1 u.d.i.p. każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie. Z treści art. 28 ust 8 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wynika, że wszelkie dokumenty i informacje przedstawiane przez wnioskodawców, oceniane w trakcie trwania konkursu lub danej tury konkursu w przypadku konkursu otwartego, a także wszelkie dokumenty wytworzone lub przygotowane w związku z oceną dokumentów i informacji przedstawianych przez wnioskodawców; do czasu zawarcia wszystkich umów o dofinansowanie w ramach konkursu nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r, o dostępie do informacji publicznej. Dalej wyjaśniono, że zgodnie z orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, wniosek o dofinansowanie projektu ze środków publicznych (czy to krajowych czy europejskich) wraz z załącznikami do tego wniosku nie stanowi dokumentu urzędowego tylko dokument prywatny. Ponadto, mając na względzie wyrok NSA, I OSK 3070/13 z 13 czerwca 2014 r., wszelkie dokumenty przedstawiane przez wnioskodawców, oceniane w trakcie trwania konkursu lub danej tury konkursu, do czasu zawarcia umów o dofinansowanie lub zakończenia danej tury konkursu w przypadku konkursu otwartego, nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej. Użyty przez ustawodawcę zwrot "wszelkie dokumenty przedstawiane przez wnioskodawców" podlega ocenie w ramach art. 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej, a to oznacza, że udostępnieniu w tym trybie podlegać będą jedynie dokumenty mające walor informacji publicznej, a nie dokumenty prywatne. Jak zaś przyjmuje się w orzecznictwie NSA, same wnioski podmiotów aplikujących o dofinansowanie na podstawie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju nie stanowią informacji publicznej, ponieważ stanowią dokumenty prywatne (wyrok NSA z 11 maja 2011 r. sygn. akt I OSK 189/11). Fakt, że wniosek o dofinansowanie projektu jest następnie załącznikiem do podpisanej umowy nie oznacza bowiem, że wniosek ten nabiera przez to cech dokumentu publicznego. Wskazano, że każda sprawa administracyjna realizowana przez organ administracji publicznej generuje określoną ilość dokumentów, wśród których są zarówno dokumenty prywatne, jak i dokumenty urzędowe. Kluczowe zaś jest, czy dokumenty te zawierają dane stanowiące informację publiczną (wyrok NSA z dnia 9 czerwca 2011 r. o sygn. akt l OSK 431/11) - wnioski o dofinansowanie są dokumentami prywatnymi, które nie podlegają udostępnieniu na podstawie u.d.i.p. Dotyczy to również biznesplanu złożonego wraz z wnioskiem i dokumentów wymienionych w punkcie 14 wniosku. Wszystkie one dotyczą wyłącznie wnioskodawcy, jego pomysłów biznesowych, sytuacji finansowej czy też ponoszonych z różnych tytułów kosztów. Ustawa o dostępie do informacji publicznej obejmuje dostęp do informacji będącej informacją publiczną. Nie zapewnia jednak publicznego dostępu do wszelkich informacji.