Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25 września 2019 r., sygn. III SA/Gl 163/19
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Apollo, Sędziowie Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Sędzia WSA Małgorzata Jużków (spr.), Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Wita-Łyskawa, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 września 2019 r. sprawy ze skargi G. W. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty paliwowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] r. nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach (dalej jako: DIAS), po rozpatrzeniu odwołania przedsiębiorcy G.W., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą A z siedzibą w K. (dalej: skarżący) utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w K. (dalej jako: NDUS) z [...] r., nr [...], określającą kwotę opłaty paliwowej za grudzień 2013 r. w wysokości [...] zł. W podstawie prawnej rozstrzygnięcia organ powołał art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm., dalej : op), oraz art. 37h ust. 1, ust. 2, ust. 4 pkt 5, art. 37j ust. 1 pkt 4, art. 37k ust. 1, art. 37l ust. 1, art. 37m ust. 1 pkt 3, art. 37n ust. 1, ust. 2 pkt 1, art. 37o ust. 1 pkt 1, art. 37q ustawy z 27 października 1994r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (tj. Dz.U. z 2018 r., poz. 2014; dalej ustawa o autostradach).
Decyzja zapadła w poniższym stanie faktycznym i prawnym.
NDUS, mając na względzie ustalenia postępowania kontrolnego przeprowadzonego we wrześniu 2016 r. przez funkcjonariuszy celnych w firmie skarżącego, której przedmiotem było wykonywanie obowiązków podatkowych w podatku akcyzowym w obrocie paliwami silnikowymi wszczął postępowania administracyjne, które zakończyły się wydaniem decyzji określających skarżącemu za grudzień 2013 r. podatek akcyzowy oraz opłatę paliwową. Kontrolą objęto okres od 1 października 2013 r. do 3 października 2016 r. a jej ustalenia opisano w protokole kontroli z 3 października 2016 r. Ustalono, że do 30 czerwca 2014 r. przedsiębiorca kupował śladowe ilości benzyny, głównie olej napędowy, który wykorzystywał do użytkowanego taboru samochodowego i świadczenia usług transportowych w ramach prowadzonej działalności - transport drogowy towarów pod wskazana wyżej firmą. Ustalono, że w grudniu 2013 r. skarżący zakupił łącznie 38 115,44 l oleju napędowego, na podstawie 8 faktur, z czego dwie, dokumentowały zakup 25 507 l oleju napędowego od spółki B, która nie posiadała koncesji na obrót paliwami. Na podstawie dokonanych ustaleń dotyczących dostawcy organ uznał, że było to paliwo niewiadomego pochodzenia, od którego nie został zapłacony podatek akcyzowy - co zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r., nr 108, poz.626, dalej upa) stanowi samodzielną podstawę do obciążenia podatkiem akcyzowym. Podsumowując ustalenia organ stwierdził, że skarżący świadczył głównie usługi transportowe i dokonywał zakupu oleju napędowego do użytkowanego w tym celu taboru samochodowego i w okresie od października 2013 r. do czerwca 2014 r. kupił od spółki B łącznie 614 121,00 l oleju napędowego; nie posiada dowodów na zapłatę akcyzy od zakupionego paliwa na wcześniejszym etapie obrotu; dostawcy nie przedłożyli stosownych dokumentów, w tym certyfikatów lub świadectw jakości producenta, co uzasadnia twierdzenie, że paliwo pochodzi z nieznanego źródła.