Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 7 sierpnia 2019 r., sygn. I SA/Wr 412/19
Podatek od nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Marta Semiczek (sprawozdawca), Sędziowie: sędzia WSA Piotr Kieres, sędzia WSA Katarzyna Radom, Protokolant: starszy sekretarz sądowy Magdalena Dworszczak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 7 sierpnia 2019 r. przy udziale ---- sprawy ze skargi "A" - [...] L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2014 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy K. z dnia [...] r., nr [...]; II. zasądza na rzecz strony skarżącej od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. kwotę 1 029 (jeden tysiąc dwadzieścia dziewięć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Skarbu Państwa - Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo L. (dalej: Podatnik, Nadleśnictwo, Skarżący) jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. (dalej: SKO, organ odwoławczy) z [...] 2019r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Wójta Gminy K. (dalej: organ podatkowy I instancji) z [...] 2018 nr [...] określającą wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2014r. w kwocie 34.279 zł.
Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że Podatnik złożył deklarację na podatek od nieruchomości na 2014r., w której zadeklarował do opodatkowania: grunty pod jeziorami, zajęte na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych o pow. 0,37 ha oraz grunty pozostałe o pow. 8.067 m2. Łączna kwota podatku z tej deklaracji wyniosła 2.502 zł. Ponadto jako zwolnione z podatku na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Podatnik wykazał grunty o pow. 61.600 m2.
W powołanej na wstępie decyzji organ podatkowy I instancji określił wysokość zobowiązana podatkowego w podatku od nieruchomości za 2014r. we wskazanej wyżej wysokości. Odwołał się do treści art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. b), art. 3 ust. 2 ustawy; dalej: upol) oraz orzecznictwa sądów administracyjnych wskazując, że podatnikiem podatku od nieruchomości jest Nadleśnictwo. Następnie odwołano się do treści umowy z dnia [...] 2013r. Rep. A nr [...]/2013 ustanowienia służebności przesyłu pomiędzy Nadleśnictwem a "A" S.A. w Ka., wskazując, że w myśl art. 305(1), art. 352 § 1, art. 244 § 1, art. 245 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r. Nr 16, poz. 93 ze zm.; dalej: k.c.) Spółka jest posiadaczem służebności czyli nie włada nieruchomością lecz faktycznie z niej korzysta. Ustawa zaś o podatkach i opłatach lokalnych w ogóle nie posługuje się pojęciem posiadania służebności, zatem służebność przesyłu, jak też jej posiadanie pozostaje bez wpływu na istnienie i zakres posiadania zależnego wynikającego z odpowiedniego tytułu prawnego, którym w niniejszym przypadku są odpowiednie zapisy ustawy o lasach, oddające w zarząd Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe grunty leśne należące do Skarbu Państwa. Zauważono, że zgodnie z ewidencją gruntów i budynków służebność przesyłu została ustanowiona na gruntach oznaczonych jako lasy lub grunty rolne o powierzchni 37.829 m2. Odwołano się do treści art. 2 ust. 2 upol oraz art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013r., poz. 1381 ze zm.; dalej: upr); jak też art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 2002r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2013r., poz. 465 ze zm.; dalej: upl) uznając, że użytki rolne oraz leśne podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości w przypadku, gdy nastąpiło ich zajęcie na prowadzenie działalności gospodarczej. Odwołano się do orzecznictwa sądów administracyjnych i wskazano, że Spółka na gruntach zajętych pod linie elektroenergetyczne prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przesyłu energii, wykorzystuje przedmiotowe grunty w sposób trwały ciągły. Innymi słowy, Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji energii elektrycznej na gruntach będących w zarządzie Nadleśnictwa. Przedmiotowe grunty zostały udostępnione Spółce w celu utrzymania i umożliwienia prawidłowej eksploatacji, konserwacji, remontu i modernizacji linii oraz urządzeń elektroenergetycznych w sposób gwarantujący niezawodność funkcjonowania systemu dystrybucyjnego. W związku z powyższym uznano, że grunty te stają się gruntami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej, o czym stanowi art. 1a ust. 1 pkt 3 upol i bez względu na sposób ich zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków podlegają opodatkowaniu według stawki art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) upol.