Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 17 lipca 2019 r., sygn. II SA/Rz 544/19

Wodne prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Małgorzata Wolska Sędziowie WSA Magdalena Józefczyk /spr./ WSA Paweł Zaborniak Protokolant specjalista Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 lipca 2019 r. sprawy ze skargi Skarbu Państwa Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo na decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia opłaty podwyższonej za pobór wód podziemnych I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Dyrektora Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na rzecz strony skarżącej Skarbu Państwa Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo kwotę 100 zł /słownie: sto złotych/ tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Informacją z dnia [...] lutego 2019 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 281 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2018 r. poz. 2268 z późn. zm.) - dalej: "P.w.", Dyrektor Zarządu Zlewni w [...] Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ustalił Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, Nadleśnictwo [...] (dalej: "skarżącemu") opłatę podwyższoną w wysokości 40 zł za pobór wód podziemnych - jak podał - w III kwartale 2018 r.

Organ wskazał, że opłata została obliczona zgodnie z art. 281 ust. 1 pkt 1 P.w., tj. w wysokości 500% opłaty zmiennej za pobór wód podziemnych, ustalonej w informacji nr [...] z dnia [...] lutego 2019 r. w wysokości 8 zł.

Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Nadleśnictwo [...] złożyło reklamację od opisanej wyżej informacji podnosząc, że zarówno z informacji o ustaleniu opłaty podwyższonej, jak i informacji o ustaleniu opłaty zmiennej nie wynika w żaden sposób, którego ujęcia wody dotyczy ustalona opłata. Wskazanie jedynie wartości poboru wód podziemnych jest niewystarczające dla skonkretyzowania ujęcia eksploatowanego przez skarżącego, przy czym sam organ nie wyjaśnił w oparciu o jakie dane ustalił taką a nie inną wartość poboru wody. Niezależnie od powyższego Nadleśnictwo podniosło, że dokonując wyliczeń wysokości opłaty zmiennej, która jest podstawą ustalenia opłaty podwyższonej, należało dokonać pomnożenia jednostkowej stawki opłaty zmiennej określonej w § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz.U. z 2017 r. poz. 2502) - dalej: "rozporządzenie" i ilości pobranych wód, bez dodatkowego mnożenia przez współczynnik różnicujący. Zdaniem skarżącego, takie stanowisko znajduje potwierdzenie w literalnym brzmieniu art. 272 ust. 1 P.w. Wprawdzie § 5 ust. 2 rozporządzenia określa wartości poszczególnych współczynników różnicujących, niemniej przepis rangi ustawowej nakazuje w sposób nie budzący wątpliwości uwzględniać tylko stawkę jednostkową, a nie wartość stanowiącą iloczyn stawki i współczynnika różnicującego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00