Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 24 lipca 2019 r., sygn. II SA/Rz 528/19
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Joanna Zdrzałka Sędziowie WSA Piotr Godlewski WSA Paweł Zaborniak /spr./ Protokolant starszy sekretarz sądowy Sylwia Opioła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lipca 2019 r. sprawy ze skargi G.D. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego w [...] z dnia [...] marca 2019 r. nr [...] w przedmiocie kary za przekroczenie czasu wykonywania transportu drogowego -skargę oddala-
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi G.D. jest decyzja Głównego Inspektora Transportu Drogowego w [...] (dalej zwany GITD) z dnia [...] marca 2019 r., znak. [...], wydana w sprawie nałożenia na skarżącego kary pieniężnej w wysokości 500 zł.
GITD wydając zaskarżoną decyzję ustalił następujący stan faktyczny i prawny; decyzją [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2018 r., numer [...], nałożono na G.D. karę pieniężną w wysokości 500 zł. Jako podstawę faktyczną nałożonej kary wskazano w rozstrzygnięciu skrócenie przez kierowcę odpoczynku dobowego o czas równy lub większy niż 4 godziny i 30 minut. Powyższe uchybienia stwierdzono w dniu 6 listopada 2018 r., na autostradzie A4 w miejscowości [...]. Pojazdem marki [...] kierował A.C., który wykonywał krajowy transport drogowy rzeczy na zlecenie [...] Sp. z o.o. Organ pierwszej instancji - [...] Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego ustalił, iż osobą zarządzającą w przedsiębiorstwie jest G.D. posiadający certyfikat kompetencji zawodowych o numerze [...], co zostało potwierdzone przez Urząd Miasta [...] i stronę postępowania.
Odwołujący się G.D. wskazał w treści środka zaskarżenia, iż organ I instancji naruszył szereg przepisów postępowania administracyjnego. Organ I instancji nie mógł wydać decyzji nakładającej karę pieniężną przed wydaniem decyzji w stosunku do przedsiębiorcy.
Zaskarżoną do Sądu decyzją GITD utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia wyjaśniono, iż analiza zapisów protokołu kontroli i danych cyfrowych z karty kierowcy i urządzenia rejestrującego, po uwzględnieniu zdarzeń lub błędów w postaci przerwy napięcia wykazała, że kierujący pojazdem A.C. o godzinie 3:41, dnia 11 października 2018 roku, rozpoczął 30 godzin okres rozliczeniowy, w ciągu, którego kierowca powinien odebrać minimum 9 godzinny nieprzerwany odpoczynek. W okresie tym kierowca odebrał odpoczynek trwający jedynie 4 godziny i 16 minut, tj. od godziny 04:48 do godziny 09:04 dnia 11 października 2018. Oznacza to, że kierowca skrócił dzienny czas odpoczynku o 4 godziny i 44 minuty. Mając na uwadze zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, zdaniem GITD zasadne jest utrzymanie w mocy kary pieniężnej w wysokości 500 zł za stwierdzone naruszenia określone w lp. 13 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2019 r., poz. 58 ze zm.; zwana dalej u.t.d.).