Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 lipca 2019 r., sygn. I SA/Gl 494/19

Podatek od towarów i usług

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożena Pindel, Asesor WSA Katarzyna Stuła-Marcela (spr.), Sędzia WSA Bożena Suleja-Klimczyk, Protokolant Katarzyna Czabaj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lipca 2019 r. sprawy ze skargi Gminy P. na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.

Uzasadnienie

1. Gmina P. (zwana skarżącą, Spółką lub Gminą) wniosła skargę na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (zwanego organem interpretacyjnym) z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług.

2. Zaskarżona interpretacja została wydana na gruncie następującego stanu sprawy.

2.1. W dniu 12 września 2018 r. wpłynął do organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1). opodatkowania podatkiem VAT jako wynagrodzenia za odpłatnie świadczone usługi otrzymanych przez Gminę wpłat mieszkańców (pytanie nr 1),

2). stawki podatku dla świadczenia wykonywanego przez Gminę na rzecz mieszkańców (pytanie nr 2),

3). podstawy opodatkowania usługi, która będzie wykonywana przez Gminę na rzecz mieszkańców (pytanie nr 3)

4). pełnego prawa do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z zakupem i montażem instalacji (pytanie nr 4),

5). obowiązku rozliczenia przez Gminę w drodze odwrotnego obciążenia VAT z tytułu nabycia od wykonawcy usług związanych z zakupem i montażem Instalacji (pytanie nr 5).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w latach 2014-2015 realizował inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii, polegającą na zakupie i montażu instalacji solarnych na budynkach stanowiących własność mieszkańców Gminy. Gmina realizowała powyższą inwestycję w ramach projektu pn. "Zwiększenie wykorzystania energii odnawialnej poprzez zakup i montaż kolektorów słonecznych w gminie P.". Instalacje były instalowane na budynkach. Tak zainstalowane instalacje stanowią instalacje wykonywane w obrysie budynku mieszkalnego. Budynki objęte przedmiotową inwestycją (na potrzeby, których montowane były instalacje) są budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania sklasyfikowanymi w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. W budynkach tych nie ma/nie będzie lokali użytkowych. Ww. budynki stanowią jednorodzinne budynki mieszkalne. Powierzchnia użytkowa większości budynków nie przekracza 300 m2. Gmina mogła jednak dopuścić montaż instalacji na budynkach, których powierzchnia użytkowa przekraczać będzie 300 m2. Inwestycja w instalacje obejmowała co do zasady nieruchomości należące do mieszkańców, w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Zamontowane instalacje wykorzystywane są tylko na potrzeby socjalno-bytowe mieszkańców. Instalacje nie były również realizowane na budynkach użyteczności publicznej lub jakichkolwiek innych budynkach należących do Gminy (lub jej jednostek organizacyjnych objętych centralizacją rozliczeń VAT). W związku z realizacją projektu Gmina wystąpiła z wnioskiem o uzyskanie dofinansowania na jego realizację w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [...] na lata 2007-2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej nr V "Środowisko", Działanie 5.3. "Czyste powietrze i odnawialne źródła energii". Wniosek o dofinansowanie został rozpatrzony pozytywnie i Gmina w dniu [...] podpisała stosowną umową o dofinansowanie, na podstawie której uzyskała dofinansowanie na realizację projektu z Województwa [...]. Zgodnie z przepisami regulującymi zasady przyznawania dofinansowania, umowa o dofinansowanie określała szczegółowe zasady, tryb i warunki realizacji i rozliczania wydatków w ramach projektu. We wniosku o dofinansowanie Gmina wskazała jako okres trwałości projektu okres 5 lat, licząc od dnia zakończenia projektu, a co jest zgodne z przepisami regulującymi zasady przyznania dofinansowania od instytucji dofinansowującej. W umowie Gmina zobowiązała się także do pozostania właścicielem powstałych instalacji oraz podmiotem odpowiedzialnym za jej eksploatację przez cały okres trwałości projektu, tj. przez okres 5 lat licząc od dnia zakończenia projektu (rozliczenia finansowego). Poza powyższym zawarta umowa o dofinansowanie w żaden sposób nie odnosi się do ustaleń Gminy z mieszkańcami, w szczególności nie narzuca ona żadnej formy współpracy z mieszkańcami, nie wymaga realizacji na ich rzecz określonych świadczeń i nie przewiduje dofinansowania do cen ewentualnych usług świadczonych przez Gminę na rzecz mieszkańców, co jest również zgodne z przepisami regulującymi zasady, na których udzielane jest dofinansowanie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00