Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 22 maja 2019 r., sygn. II SA/Po 345/19
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędziowie Sędzia WSA Danuta Rzyminiak - Owczarczak Asesor WSA Jan Szuma (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Monika Pancewicz po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 maja 2019 r. sprawy ze skargi J. sp. komandytowej z siedzibą w [...] na postanowienie Wojewody z dnia [...] marca 2019r. Nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżone postanowienie wydano w następujących okolicznościach.
Pismem z dnia 14 sierpnia 2018 r. J. L. sp. z o.o. sp.k. z siedzibą w W. złożyła adresowane do Starosty [...] (zwanego dalej "Starostą") zgłoszenie o zamiarze wykonania robót budowlanych polegających na montażu słupa reklamowego na działce [...], w obrębie Z., gmina S. (k. 2-11 i 63 akt administracyjnych organu pierwszej instancji). Do zgłoszenia dołączono wydruk zdjęcia fotografii lotniczej z oznaczeniem działki, na której naniesiono orientacyjną lokalizację słupa reklamowego (13 m od granicy działki [...] i 40 m od krawędzi jezdni).
Tego samego dnia, kilka minut później, spółka złożyła także drugie zgłoszenie wykonania robót budowlanych dotyczące identycznego słupa reklamowego na tej samej działce, tyle że według oznaczenia orientacyjnego na wydruku zdjęcia lotniczego projektowanego w odległości 33 m od granicy działki [...] (k. 12-21 i 66 akt administracyjnych organu pierwszej instancji, zwłaszcza k. 20).
Decyzją z dnia [...] września 2018 r., [...], Starosta, działając na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r., poz. 1202 ze zm., dalej "P.b."), wniósł sprzeciw co do zamiaru wykonania robót budowlanych obejmujących montaż słupa reklamowego na działce [...], obręb Z., gmina S.. W motywach decyzji organ wyjaśnił, że w świetle art. 29 ust. 2 pkt 6 oraz art. 30 ust. 1 P.b. z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę zwolnione jest "instalowanie tablic i urządzeń reklamowych, z wyjątkiem usytuowanych na obiektach wpisanych do rejestru zabytków w rozumieniu przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz z wyjątkiem reklam świetlnych i podświetlanych usytuowanych poza obszarem zabudowanym w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym". Organ zaznaczył, że planowany wolnostojący słup reklamowy (urządzenie reklamowe wraz z konstrukcją) o wysokości 10 m trwale związany z gruntem jest budowlą zdefiniowaną w art. 3 pkt 3 P.b. i nie podpada pod art. 29 P.b. Z kolei zgodnie z art. 30 ust. 6 pkt 1 P.b. właściwy organ wnosi sprzeciw, jeżeli zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę (k. 22 akt administracyjnych organu pierwszej instancji).