Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 23 maja 2019 r., sygn. III SAB/Gl 13/19
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Brandys - Kmiecik, Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Herman, Sędzia WSA Beata Kozicka (spr.), Protokolant Katarzyna Czabaj, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 maja 2019 r. sprawy ze skargi A.W. na bezczynność Burmistrza M. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 10 stycznia 2019 r. A.W. (dalej także wnioskodawca, strona, skarżący) skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skargę na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Burmistrza Gminy M. (dalej także: organ) w przedmiocie realizacji jego wniosku o udostępnienie informacji publicznej. Skarżący wniósł o:
po pierwsze - zobowiązanie organu do dokonania czynności w przedmiocie realizacji jego wniosku z 19 listopada 2018 r.,
po drugie - zasądzenie na jego rzecz od organu zwrotu kosztów postępowania.
Jednocześnie zarzucił w niej organowi naruszenie:
a) art. 61 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie, w jakim przepis ten stanowi normatywną gwarancję prawa do informacji publicznej, poprzez nieuprawnione ograniczenie tego prawa,
b) art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 1764 z późn. zm., dalej: ustawa lub u.d.i.p.) w zakresie, w jakim przepis ten stanowi o tym, że udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, poprzez brak udostępnienia informacji publicznej we wskazanym terminie.
W uzasadnieniu szczegółowo przedstawił stan prawny i dotychczasowy przebieg postępowania w sprawie z jego wniosku skierowanego do organu o udostępnienie informacji publicznej, począwszy od dnia jego przekazania do załatwienia. Tym samym wskazał, że w dniu 19 listopada 2018 r. wystąpił do Burmistrza Gminy M. z wnioskiem o udostępnienie skanów umów (wraz z aneksami i załącznikami) wpisanych w pozycjach 1027, 1051, 1054, 1073, 1165, 1203, 1229, 1256, 1257, 1258 Rejestru Umów Gminy M., a także ekspertyzy technicznej powstałej w wyniku realizacji umowy wpisanej w poz. 1256 rejestru umów Gminy M.. W dniu 3 grudnia 2018 r. otrzymał odpowiedź odmawiającą mu udostępnienia wspomnianej ekspertyzy, ponieważ w opinii organu stanowi ona dokument wewnętrzny. Kwestionując stanowisko organu, w obszernych wywodach, zanegował, status przyznany przez ten organ żądanej ekspertyzie technicznej. Przytoczył stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego, wyrażone w wyroku z 14 października 2016 r. sygn. akt I OSK 1800/16, że pojęcie dokumentu wewnętrznego zostało zdefiniowanie przez Trybunał Konstytucyjny w sposób wąski, jako "informacje o charakterze roboczym (zapiski, notatki), które zostały utrwalone w formie tradycyjnej lub elektronicznej i stanowią pewien proces myślowy, proces rozważań, etap wypracowywania finalnej koncepcji, przyjęcia ostatecznego stanowiska przez pojedynczego pracownika lub zespół", wszystkie przywoływane w uzasadnieniu orzeczenia sądów administracyjnych są dostępne w internetowej Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych pod adresem orzeczenia.nsa.gov.pl., w skrócie: CBOSA.