Wyrok WSA w Kielcach z dnia 18 kwietnia 2019 r., sygn. II SA/Ke 91/19
Ewidencja gruntów
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Ziomek, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian, Sędzia WSA Jacek Kuza (spr.), Protokolant Karolina Chrapkiewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 kwietnia 2019 r. sprawy ze skargi Wspólnoty [...] na decyzję Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego z dnia [...] znak: [...] w przedmiocie odmowy wprowadzenia zmiany w operacie ewidencji gruntów i budynków oddala skargę.
Uzasadnienie
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego decyzją z [...], po rozpatrzeniu odwołania wniesionego przez Zarząd Wspólnoty Gruntowo-Leśnej [...], od decyzji Starosty z [...], o odmowie wprowadzenia zmiany w ewidencji gruntów obrębów: 01 i 07 miasta M., [...] w gm. M. polegających na aktualizacji listy osób uprawnionych do udziału we Wspólnocie Gruntowo-Leśnej [...] w oparciu o "Wykaz osób uprawnionych do udziału" dołączony do wniosku z 20 marca 2018 r., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 kpa w związku z art. 7b ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2101 ze zm.), utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu organ odwoławczy podał, że do Starostwa Powiatowego w J. wpłynęło pismo Zarządu Wspólnoty Gruntowo-Leśnej [...] z 20 marca 2018 r., w którym powołując się na nieprawidłowości w ewidencji gruntów i budynków w odniesieniu do osób wykazanych w tej ewidencji jako uprawnionych do udziału we Wspólnocie Gruntowo- Leśnej [...], żądano uporządkowania stanu wykazanego w ewidencji gruntów i budynków zgodnie z wykazem dołączonym do tego pisma sporządzonym przez Zarząd Wspólnoty Gruntowo-Leśnej [...].
Starosta potraktował powyższe pismo jako wniosek o wprowadzenie zmian w ewidencji gruntów i budynków i zwrócił się do wnioskodawcy o jego uzupełnienie poprzez podanie, w miejsce jakich konkretnie osób figurujących w ewidencji gruntów i budynków należy wykazać osoby wymienione w wykazie sporządzonym przez wnioskodawcę, podanie danych adresowych tych osób, wyjaśnienie zapisu: "zmarł" zawartego w tym wykazie, a także przedstawienie dokumentów potwierdzających zasadność zmian żądanych przez wnioskodawcę.