Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 lutego 2019 r., sygn. II SA/Ol 38/19

Administracyjne postępowanie; Przeciwdziałanie alkoholizmowi

 

Dnia 21 lutego 2019 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia NSA Janina Kosowska Sędziowie sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) sędzia WSA Katarzyna Matczak Protokolant specjalista Wojciech Grabowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lutego 2019 roku sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz Spółki A kwotę 997 złotych (słownie: dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Z akt administracyjnych przekazanych wraz ze skargą wynika, że Prezydent Miasta decyzją z dnia "[...]" podjął rozstrzygnięcie w sprawie cofnięcia Spółdzielni A (dalej skarżąca), zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających:

- do 4,5 % alkoholu oraz piwa;

- powyżej 4,5% do 18 % alkoholu (z wyjątkiem piwa);

- powyżej 18 % alkoholu;

przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, tj. w sklepie nr "[...]" przy

ul. A w A.

W uzasadnieniu podjętej decyzji podniesiono, że ujawniona w toku

kontroli sprzedaż piwa przedsiębiorcy przez skarżącą w sklepie nr "[...]" była objęta posiadanym przez niego zezwoleniem na detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% alkoholu i piwa, co każe przyjąć, że obrotu w tym zakresie dokonywano bez wymaganego zezwolenia - a zatem już przez to naruszono zasady obrotu napojami alkoholowymi, zawarte w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, co stanowi podstawę do cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Skarżąca naruszyła także warunki zezwolenia, które dotyczyło sprzedaży detalicznej, poprzez sprzedaż piwa przedsiębiorcy prowadzącemu lokal gastronomiczny, tj. hotel A. Fakt wystawiania faktur dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność handlową bądź gastronomiczną na adres punktu sprzedaży, w ewidentny sposób potwierdza dokonanie przez stronę, sprzedaży dla innych punktów detalicznych bądź gastronomicznych, czyli niezgodnie z warunkami posiadanego zezwolenia. Nie można w tym wypadku mówić o niewiedzy skarżącej, gdyż faktury wystawione były dla lokalu gastronomicznego, co świadczy o zakupie z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży. Stan faktyczny wskazuje, że sklep prowadził sprzedaż alkoholu niezgodnie z warunkami udzielonego mu zezwolenia. Z akt sprawy wynika bowiem jednoznacznie, że zakupiony alkohol był przez przedsiębiorcę dalej odsprzedany (akta sprawy w sprawie weryfikacji pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży alkoholu w 2017 roku w hotelu przedsiębiorcy). Organy administracji nie mają obowiązku badać, czy podmiot działał umyślnie, bowiem przesłanką cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych jest wyłącznie ustalenie czy zostały złamane warunki sprzedaży napojów alkoholowych. Strona prowadzi działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własne ryzyko i to na podmiocie prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych spoczywa obowiązek zorganizowania jej w taki sposób, aby nie zaistniał jakikolwiek przypadek złamania warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w ustawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00