Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 stycznia 2019 r., sygn. VII SA/Wa 1192/18
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Krystyna Tomaszewska, Sędziowie sędzia WSA Mirosława Kowalska (spr.), sędzia WSA Grzegorz Rudnicki, Protokolant spec. Agnieszka Wrzodak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi [...] S.A. z siedzibą w [...] na decyzję [...] Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] marca 2018 r. znak: [...] w przedmiocie nakazu wykonania obowiązków oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] marca 2018r., znak: [...], [...] Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej po rozpoznaniu odwołania wniesionego przez [...] S.A. od decyzji Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej [...] z [...] stycznia 2018 r., znak: [...] w sprawie poprawy warunków ochrony przeciwpożarowej w obiekcie Dworca [...], przy [...] w [...] - utrzymał w mocy decyzję Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej [...] z [...] stycznia 2018 r., znak: [...] w całości.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ wskazał, że [...] i [...]listopada 2017 r., na terenie Dworca [...], zlokalizowanego przy [...] w [...], upoważnieni przedstawiciele Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej [...] przeprowadzili czynności kontrolno - rozpoznawcze.
Ustalenia dokonane w toku kontroli, spisane zostały w protokole, podpisanym [...] stycznia 2018 r., bez zastrzeżeń przez Menadżera Dworca [...] E. K. Podczas kontroli stwierdzono szereg nieprawidłowości z zakresu przepisów przeciwpożarowych.
Decyzją znak: [...] z [...] stycznia 2018 r. Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej [...]nakazał [...] S.A. z siedzibą w [...] wykonanie obowiązku polegającego na cyt.: "Zapewnieniu właściwej długości przejścia ewakuacyjnego z poziomu peronów Dworca [...] wynoszącą nie więcej nit 40 m lub zastosowaniu rozwiązań zamiennych, w odniesieniu do w/w wymagań w przypadku braku możliwości iclt realizacji w pełnym zakresie, wskazanych na podstawie opracowanej ekspertyzy technicznej właściwej jednostki badawczo-rozwojowej albo rzeczoznawcy budowlanego oraz do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych i uzgodnionych z [...] Komendantem Wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej.".Jako podstawę prawną wskazano art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 736 ze zm.), § 16 ust. 1, ust. 2 pkt 2, ust. 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2010 r., Nr 109, poz. 719), w związku z § 207 ust. 2 i § 237 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1422 ze zm.). Termin wykonania obowiązku określono na [...] grudnia 2019 r.