Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 24 stycznia 2019 r., sygn. II SA/Ol 425/18

Budowlane prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Ewa Osipuk Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Protokolant referent Małgorzata Gaida po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 stycznia 2019 roku sprawy ze skargi M. M. na postanowienie Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie wstrzymania robót budowlanych. I. oddala skargę; II. przyznaje radcy prawnemu L. K. od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie kwotę 240 zł (słownie: dwieście czterdzieści złotych) powiększoną o należny podatek VAT, tytułem nieopłaconej pomocy prawnej udzielonej z urzędu.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia "[...]" Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w O., na podstawie art. 50 ust. 1 pkt 4 i ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tekst jednolity obowiązujący w dacie wydania postanowienia - Dz.U. z 2017r., poz. 1332 ze zm., dalej jako: P.b.), wstrzymał roboty budowlane na poddaszu - w lokalu mieszkalnym nr 2 budynku mieszkalno-usługowego w O. przy ul. G. "[...]", prowadzone przez A. i M. M. w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu na budowę z dnia "[...]", wydanym przez Starostę O. i w zatwierdzonym projekcie budowlanym. Jednocześnie organ, odstępując od nałożenia obowiązku wykonania niezbędnych zabezpieczeń, nałożył obowiązek dostarczenia ekspertyzy technicznej wykonanych robót budowlanych w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. W uzasadnieniu opisano szczegółowo postępowanie toczące się od 2012r. oraz podjęte rozstrzygnięcia. Wskazano, że kolejną decyzją z dnia "[...]" dotyczącą stanu technicznego budynku nakazano jego współwłaścicielom wykonanie określonych robót budowlanych. Na skutek wniesionego odwołania decyzją z dnia "[...]" organ odwoławczy uchylił decyzję organu I instancji i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia, wskazując m.in. na konieczność ustalenia zakresu robót budowlanych wykonanych przez inwestorów w ramach adaptacji poddasza na lokal usługowy oraz jego zgodności z pozwoleniem i projektem budowlanym. W toku ponownego prowadzenia sprawy organ I instancji ustalił, iż Starosta O. decyzją z dnia "[...]" zatwierdził projekt budowlany i udzielił inwestorom pozwolenia na roboty budowlane związane z przebudową dachu budynku usługowo-mieszkalnego wraz z wykonaniem ścianki kolankowej i przeznaczeniem poddasza na lokal mieszkalny oraz wykonanie nowych drzwi wejściowych do budynku w O. przy ulicy G. "[...]". W dniu 6 grudnia 2017r. w obecności inwestorów została przeprowadzona kontrola zakresu wykonanych robót budowlanych w kwestii ustalenia ich zgodności z decyzją Starosty, w trakcie której stwierdzono istotne odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego, a mianowicie stwierdzono, że: a) konstrukcja drewniana dachu została podniesiona o ok. 1,05 m, co umożliwiło wykonanie na strychu ścianki kolankowej wys. ok. 1,39 m, z powstałej powierzchni wydzielono cztery pomieszczenia mieszkalne o wys. maks. 2,36 m, b) w piwnicy, w pomieszczeniu o wymiarach ok. 1,95 x 4,50 x 2,53 m zamontowano kocioł grzewczy o mocy ok. 15 kV, a na dzień kontroli pomieszczenie nie spełniało warunków technicznych. Stwierdzone także odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego, które zakwalifikowano jako nieistotne, tj. przesunięcie ścianek działowych, otworów drzwiowych i okiennych, zmiana przeznaczenia niektórych pomieszczeń (łazienka/pokój); w miejscu projektowanego pomieszczenia gospodarczego wbudowano kominek, w korytarzu wykonano kręcone schody na strych; w połaci dachowej wykonano dwa okna połaciowe do pomieszczeń na strychu; komin zewnętrzny od strony podwórka wykonano niezgodnie z rysunkiem, przesuwając go w światło istniejącego okna w lokalu usługowym. Podano, że według dokumentów dostarczonych przez inwestorów przy zawiadomieniu o zakończeniu budowy w dniu 29 lipca 2010r. na rysunkach z nieistotnymi zmianami naniesionymi przez projektanta widoczne są trzy okna połaciowe, podczas gdy na zdjęciu wykonanym w dniu 24 kwietnia 2014r. od ulicy nie ma okien połaciowych, a zatem wykonane zostały po zgłoszonym zakończeniu robót budowlanych. Wobec stwierdzonych niezgodności organ I instancji zawiadomił strony o zmianie kwalifikacji postępowania administracyjnego z prowadzonego w sprawie stanu technicznego na postępowanie w sprawie wykonania robót budowlanych na podstawie decyzji Starosty O. z dnia "[...]" przez A. i M. M. Aby doprowadzić wykonane roboty budowlane do stanu zgodnego w prawem poprzez przeprowadzenie postępowania naprawczego, orzeczono o wstrzymaniu przedmiotowych robót budowlanych, odstępując jednocześnie od nałożenia obowiązku wykonania niezbędnych zabezpieczeń i nałożono na inwestorów obowiązek przedstawienia w terminie 30 dni ekspertyzy technicznej wykonanych robót budowlanych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00