Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 stycznia 2019 r., sygn. II SA/Kr 1393/18

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mirosław Bator (spr.) Sędziowie : WSA Agnieszka Nawara-Dubiel WSA Iwona Niżnik-Dobosz Protokolant : Katarzyna Krawczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 stycznia 2019 r. sprawy ze skargi Firma B na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] sierpnia 2018 r. znak: [...] w przedmiocie nakazu usunięcia odpadów I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej Firma B kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta K. decyzją z dnia 16 marca 2018 r. (WS-06.6236.167.2017.AST) na podstawie art. 26 ust. 2 i 6, w związku z art. 3 ust. 1 pkt. 19 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016r. poz. 1987, ze zm.), § 3 Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1923):

1/ Nakazał Firma B spółce z o.o. z siedzibą w S., ul. [...] usunięcie z terenu działki nr [...] obręb [...] jedn. ewiden. [...] położonej w K. przy al. [...] odpadów składowanych w pojemnikach (beczkach) na placu znajdującym się w południowej części ww. działki (w pobliżu granicy z północną częścią działki nr [...] obr. [...] jedn. ewid. [...] o rodzaju: odpady wykazujące właściwości niebezpieczne, kod: 16 81 01*.

2/ Wskazał, że wykonanie decyzji nastąpi poprzez załadunek składowanych odpadów na środki transportu i ich przetransportowanie bezpośrednio do uprawnionego miejsca unieszkodliwiania tego rodzaju odpadów, prowadzonego przez podmiot posiadający odpowiednie zezwolenie właściwego organu, zgodnie z ustawą o odpadach - z którym to podmiotem Firma B Spółka z o.o. winna zawrzeć stosowną umowę.

3. Podał, że czynności objęte powyższym nakazem należy zakończyć w terminie do 30 dni kalendarzowych od dnia, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna. Organ I instancji ustalił, że na teren nieruchomości został przywieziony tirem ładunek odpadów umieszczonych w pojemnikach typu mauzer oraz w beczkach plastikowych i metalowych w tym 200 litrowych. Odpady te zostały rozładowane na placu znajdującym się na terenie działki nr [...]. Beczki oraz pojemniki posadowione zostały na drewnianych paletach i owinięte folią polietylenową. Na pojemnikach (beczkach) nie znajdowały się żadne opisy dotyczące rodzajów i kodów odpadów. Powyższy stan obrazuje dokumentacja fotograficzna wykonana w dniu 26 maja 2017 r. Działka nr [...] pozostaje w wieczystym użytkowaniu Firma A S.A. Spółka ta dzierżawi teren tej działki "[...] Sp.z.o.o. Spółka ta na podstawie umowy zlecenia powierzyła P. Z. prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa "Firma C prowadzenie działalności usługowo - handlowej na jej terenie. Przedmiotowe odpady przywiezione zostały na teren placu usytuowanego na terenie działki nr [...] na zlecenie M. K.. Organ stwierdził, że żaden organ nie wydał decyzji uprawniającej do magazynowania odpadów na terenie wyżej opisanego placu znajdującego się w południowej części działki nr [...]. Organ wskazał, że przed wszczęciem postępowania organ otrzymał informację o porzuceniu odpadów również w innych miejscach na terenie K.. W dniu 3 kwietnia 2017 r. stwierdzono składowanie pojemników z odpadami na placu położonym przy ul. [...]. W dniu 22 maja 2017 r. stwierdzono składowanie pojemników z odpadami przy ul. [...] oraz przy ul. [...] - w tej lokalizacji w znacznie większej ilości/ We wszystkich przypadkach zdeponowania pojemników z odpadami (w tym niebezpiecznymi) - dostarczonych tirami - doszło z udziałem M. K.. Beczki (pojemniki) z odpadami przewiezione zostały w miejsca na ten cel nieprzeznaczone i tam pozostawione na otwartym terenie. Miejsca te nie są przystosowane do magazynowania odpadów, w tym niebezpiecznych. Dla żadnej z ww. lokalizacji Prezydent Miasta K. nie wydał decyzji administracyjnej zezwolenia normowanego przepisem art. 41 ustawy o odpadach, które uprawniałoby do zmagazynowania odpadów na którejkolwiek z ww. działek. Organ wyjaśnił, że odpadem w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 pkt. 6 ustawy o odpadach jest każda substancja lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza pozbyć się lub do ich pozbycia się jest obowiązany. Na teren placu znajdującego się w południowej części działki nr [...] zostały przywiezione pojemniki typu mauzer oraz beczki wypełnione odpadami i tam po rozładunku, porzucone; w taki sposób odpadów tych pozbył się ich dotychczasowy posiadacz. Odpady te zakwalifikowano zgodnie z katalogiem odpadów będącym załącznikiem do ww. rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie katalogu odpadów, do odpadów niebezpiecznych rodzaju: odpady wykazujące właściwości niebezpieczne, kod: 16 81 01*, ze względu na zdarzenie, jakim było porzucenie tych odpadów na działce nr [...]. Działka ta nie jest bowiem miejscem przeznaczonym do składowania odpadów. Organ I instancji podał również, że w odniesieniu do działki nr [...] Prezydent Miasta K. wydał dwie decyzje administracyjne dające możliwość na podstawie art. 41 ustawy o odpadach, magazynowania odpadów na jej terenie. Pierwsza decyzja z dnia 11 października 2016 r. zezwalająca P. D. prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą P. D. Z. prowadzenie zbierania odpadów o określonych kodach, druga decyzja z dnia 27 czerwca 2017 r. zezwalająca R. Z. prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą [...] prowadzenie zbierania i przetwarzania odpadów o rodzaju określonym kodem 150103 stanowiących opakowania drewniane. Żadna z powyższych decyzji nie dawała możliwości magazynowania odpadów (pojemniki z odpadami), jakie zostały przywiezione na zlecenie M. K. na teren placu znajdującego się w południowej części działki nr [...]. Mimo, że podjęte w toku postępowania czynności nie pozwalają na potwierdzenie, ze przedmiotowe odpady przywiezione zostały na plac znajdujący się w południowej części działki nr [...] w pobliżu granicy z północna częścią działki nr [...] przez B. B. bezspornym jest, że odpady na teren placu zostały przywiezione na zlecenie M. K. tj. tej samej osoby, która uczestniczyła w procederze przywozu odpadów w inne miejsca na ten cel nieprzeznaczone na terenie Miasta K. i tam ich porzucania, a pochodzących od Firma B Sp.z.o.o. Tak wiec posiadaczem wszystkich odpadów jest wskazana spółka.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00