Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. I SA/Wr 673/18
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska, Sędziowie sędzia WSA Daria Gawlak-Nowakowska (sprawozdawca) sędzia WSA Piotr Kieres, Protokolant starszy specjalista Katarzyna Motyl, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 5 grudnia 2018 r. sprawy ze skargi O. M. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie unieważnienia numeru identyfikacji podatkowej oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi O. M. (dalej: skarżący) jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we W. (dalej: organ drugiej instancji, organ odwoławczy) z dnia [...] maja 2018 r., nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w K. (dalej: organ pierwszej instancji) z dnia [...] stycznia 2018 r., nr [...] o unieważnieniu numeru identyfikacji podatkowej.
Organ podatkowy pierwszej instancji ww. decyzją unieważnił numer identyfikacji podatkowej (dalej: NIP) nadany w dniu 2 czerwca 2014 r. dla podmiotu A, wskazując na przesłankę z art. 8c ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jedn. Dz.U z 2017 r., poz. 869 z ze zm.; dalej: u.z.e.i.p.p.), tj. z uwagi na nadanie NIP na podstawie fałszywych i fikcyjnych danych. Organ podatkowy pierwszej instancji uznał bowiem, iż przedszkole niepubliczne prowadzone przez osobę fizyczną, nie jest jednostką odrębną od tej osoby, a co za tym idzie powinno ono funkcjonować w ramach numeru identyfikacji podatkowej nadanego osobie fizycznej (skarżącemu). Złożenie w dniu 30 maja 2014 r. zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2 przez A podpisanego przez skarżącego było zatem od samego początku niezasadne.
Zaskarżoną decyzją organ podatkowy drugiej instancji decyzję organu pierwszej instancji utrzymał w mocy.
W uzasadnieniu powołując art. 83a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 2198 ze zm.) oraz zastępujący go obecnie art. 170 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.) wskazał, że prowadzenie szkoły lub placówki (...) oraz innej formy wychowania przedszkolnego - nie jest działalnością gospodarczą. Taką placówkę należy zatem uznać za byt niesamodzielny, którego wszelkie prawa i obowiązki cywilnoprawne i podatkowe przypisać należy podmiotowi prowadzącemu. Tym samym podatnikiem podatku dochodowego, jak i płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne jest osoba fizyczna prowadząca placówkę.