Wyrok WSA w Lublinie z dnia 28 grudnia 2018 r., sygn. I SA/Lu 680/18
Interpretacje podatkowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Wałejko Sędziowie Sędzia WSA Monika Kazubińska-Kręcisz, Sędzia WSA Andrzej Niezgoda (sprawozdawca) Protokolant Starszy asystent sędziego Monika Bartmińska po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 28 grudnia 2018 r. sprawy ze skargi G. U. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o wydanie interpretacji podatkowej I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr. [...], II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz G. U. kwotę [...]zł ([...] złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ interpretacyjny) utrzymał w mocy postanowienie z dnia [...] kwietnia 2018 r. pozostawiające bez rozpatrzenia wniosek Gminy U. (wnioskodawca, Gmina) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług (VAT).
Wskazane rozstrzygnięcie wydane zostało w następującym stanie sprawy. We wniosku o interpretację Gmina przedstawiła okoliczności, w których jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Planuje realizację inwestycji w zakresie odnawialnych źródeł energii, polegającej na zakupie i montażu instalacji solarnych na dachach bądź ścianach budynków mieszańców Gminy oraz kotłów na biomasę instalowanych w budynkach mieszkalnych (instalacje), na podstawie umów zawieranych przez Gminę z poszczególnymi mieszkańcami, zainteresowanymi przystąpieniem do tego przedsięwzięcia. Gmina uzyska na nie dofinasowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [...] (RPO WL). Na podstawie umowy o dofinansowanie Gmina otrzyma dofinansowanie do projektu zdefiniowanego jako zakup i montaż kolektorów słonecznych oraz kotłów na biomasę. Przepisy regulujące dofinansowanie zobowiązują Gminę do osiągnięcia tzw. efektu rzeczowego (montaż określonej liczny instalacji) oraz do tego, aby w tzw. okresie trwałości projektu (5 lat od uzyskania ostatniej płatności w ramach dofinansowania) Gmina pozostawała właścicielem instalacji. Zadanie jest realizowane na podstawie kontraktu na roboty z wyłonionym przez Gminę wykonawcą, u którego Gmina zakupi usługę montażu i uruchomienia instalacji. W związku z realizacją tej inwestycji Gmina podpisała z mieszkańcami umowy, których celem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych stron, związanych z montażem i eksploatacją instalacji. Zgodnie z pierwotną treścią umów mieszkańcy zobowiązali się do partycypacji w kosztach montażu instalacji w wysokości do 15 % kosztów brutto, objętych dofinansowaniem oraz całości kosztów niekwalifikowanych, przy czym brak wpłaty w ustalonym terminie i wysokości różnoznaczny był z rezygnacją mieszkańca. W drodze aneksu doprecyzowano, że przedmiotem umowy jest ustalenie wzajemnych zobowiązań w ramach realizacji przez Gminę na rzecz mieszkańców usługi termomodernizacji polegającej w szczególności na opracowaniu niezbędnej dokumentacji i montażu instalacji, przekazaniu jej mieszkańcowi do korzystania, a następnie na własność. Poza zapłatą wskazanego wyżej wynagrodzenia umowy nie przewidują pobierania jakichkolwiek innych opłat od mieszkańców z tytułu realizacji przez Gminę usługi termomodernizacji. W przypadku jednak wystąpienia kosztów nieprzewidzianych, wynagrodzenie z tytułu usługi termomodernizacji ulegnie zwiększeniu. Równolegle Gmina zawarła z mieszkańcami umowy użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji inwestycji.