Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 grudnia 2018 r., sygn. IV SA/Gl 637/18
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax, Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska, Sędzia WSA Małgorzata Walentek (spr.), Protokolant Specjalista Magdalena Kurpis, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 grudnia 2018 r. sprawy ze skargi M.C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie nienależnie pobranego specjalnego zasiłku opiekuńczego 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta T. z dnia [...] r. nr [...] , 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach na rzecz skarżącego kwotę 497 zł (słownie: czterysta dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] r. znak [...] Prezydent Miasta T., działając na podstawie art. 7, art. 14, art. 25 i art. 30 ustawy z 29 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 114, dalej "u.ś.r.") oraz art. 104 i 163 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1257, dalej "k.p.a."), stwierdził, że kwota 1 560,00 zł wypłacona M.C. (dalej: "strona", "skarżący") w okresie od 1 sierpnia 2017 do 31 października 2017 r. była nienależnie pobranym specjalnym zasiłkiem opiekuńczym, zażądał zwrotu wymienionej kwoty wraz z ustawowymi odsetkami w wysokości 57,05 zł oraz określił termin wpłaty tej kwoty na dzień 9 kwietnia 2018 r. stwierdzając, że w przypadku przekroczenia ww. terminu odsetki ulegną zwiększeniu od dnia po terminie wpłaty do dnia uiszczenia należności.
W uzasadnieniu organ wskazał, że strona wraz z wnioskiem o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego na matkę D. C. na okres zasiłkowy 2017/2018 dostarczyła zaświadczenie o wysokości dochodu uzyskanego przez żonę. W wyniku tego ustalono, że miesięczny dochód na członka rodziny strony od miesiąca sierpnia 2017 r. wynosił 830,24 zł, a zatem przekroczył kryterium dochodowe w kwocie 764,00 zł. W związku z powyższym organ stwierdził, że w okresie od 1 sierpnia do 31 października 2017 r. wypłacono stronie nienależnie specjalny zasiłek opiekuńczy. Następnie organ przywołał treść art. 25 ust. 1 art. u.ś.r., regulującego obowiązek informowania organu o zmianach mających wpływ na prawo do świadczeń rodzinnych, a także art. 30 ust. 2 pkt 1 i 3, zgodnie z którym za nienależnie pobrane świadczenie rodzinne uważa się świadczenie wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do świadczeń rodzinnych albo wstrzymanie wypłaty świadczeń rodzinnych w całości lub części, jeżeli osoba pobierająca te świadczenia była pouczona o braku prawa do ich pobierania (pkt 1), a także świadczenia rodzinne wypłacone w przypadku, o którym mowa w art. 23 a ust. 5, za okres od dnia w którym osoba stała się uprawniona do świadczeń rodzinnych w innym państwie w związku z zastosowaniem przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (pkt 3). Ponadto wskazał, że zgodnie z art. 30 ust. 1 oraz ust. 8 osoba, która pobrała nienależnie świadczenia rodzinne jest zobowiązana do ich zwrotu wraz z ustawowymi odsetkami.