Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 listopada 2018 r., sygn. II SA/Wr 558/18
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Mieczysław Górkiewicz Sędziowie: Sędzia WSA Olga Białek Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Ewa Trojan po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 21 listopada 2018 r. sprawy ze skarg A. S. i J. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy wydania orzeczenia o wykonaniu aktu nadania gospodarstwa rolnego oddala skargi w całości.
Uzasadnienie
Decyzją z [...] ([...]) Samorządowe Kolegium Odwoławcze w L. (dalej jako "kolegium") utrzymało w mocy decyzję Starosty G. z dnia [...] ([...]) odmawiającą J. B., L. K., oraz A. S. wydania orzeczenia o wykonaniu aktu nadania ustalającego granice gospodarstwa oraz jego szacunek, które otrzymał P. B. aktem nadania nr [...] z dnia [...].
Jak wynika z bardzo obszernych motywów decyzji jest to już piąta decyzja kolegium w prowadzonej z urzędu od 2014 r. sprawie wydania orzeczenia o wykonaniu aktu nadania na podstawie art. 6 ust. 1 dekretu z 6 IX 1951 r. o ochronie i uregulowaniu własności osadniczych gospodarstw chłopskich na obszarze Ziem Odzyskanych (Dz.U. Nr 46, poz. 340, ze zm.). Organ pierwszej instancji konsekwentnie kolejnymi decyzjami odmawiał wydania orzeczenia o wykonaniu aktu nadania, zaś kolegium równie konsekwentnie uchylało te decyzje przekazując sprawę do ponownego rozpatrzenia celem uzupełniania materiału dowodowego. Niektóre decyzje kasacyjne kolegium były zresztą weryfikowane ze skutkiem pozytywnym przez tutejszy Sąd, który oddalał skargi na te decyzje (zob. wyroki: z 21 VI 2016 r. II SA/Wr 6/16; z 4 I 2017 r. II SA/Wr 587/16 i z 12 IX 2017 r. II SA/Wr 201/17). Zarówno kolegium jak i organ pierwszej instancji powoływały się jednak najczęściej na wyrok tutejszego Sądu z 2 IV 2014 r. (II SA/Wr 538/13) oddalający skargę A. S. na postanowienie kolegium z [...] ([...]) odmawiające wszczęcia postępowania w wyżej opisanej sprawie na wniosek strony. Sąd w wyroku tym podzielił opinię organów wskazującą na niedopuszczalność wszczęcia postępowania w sprawie wydania orzeczenia o wykonaniu aktu nadania na wniosek strony, zalecając przy okazji organom "ewentualne" wszczęcie takiego postępowania z urzędu. W wyroku tym zawarte zostały również oceny materialnoprawne, które organy powinny wziąć pod uwagę przy ewentualnym prowadzeniu postępowania z urzędu. W konsekwencji czynności wyjaśniające we wszczętym z urzędu postępowaniu administracyjnym prowadzone były równolegle w dwóch kierunkach. Miały bowiem na celu ustalenie granic gospodarstwa rolnego położonego we wsi Jastrzębia (wraz z domem mieszkalnym i oborą), jakie zostało przydzielone poprzednikowi prawnemu stron - P. B. - aktem nadania z [...] nr [...]. Miały również na celu ustalenie losów tego gospodarstwa na przestrzeni lat, bowiem strony postępowania (następcy prawni P. B.) nie są jego posiadaczami. W celu dokonania ustaleń w tak określonym zakresie przeprowadzonych zostało wiele dowodów. Organy uwzględniły tu zarówno warstwę dokumentacyjną sprawy (akty nadania, orzeczenia o wykonaniu aktów nadania, zaświadczenia o miejscu zamieszkania, kopie ksiąg meldunkowych, kwerenda ksiąg wieczystych, mapy z lat 1892-1933 i z 1963 r.) jak i źródła osobowe (wyjaśnienia stron oraz przesłuchania świadków, tj.: R. Ć., G. K., S. M., S. S., J. B., A. B.). W dniu 27 V 2015 r. przeprowadzono także oględziny mające na celu ustalenie granic i powierzchni gospodarstwa rolnego.