Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 listopada 2018 r., sygn. VII SA/Wa 454/18

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Izabela Ostrowska, Sędziowie sędzia WSA Joanna Gierak-Podsiadły, asesor WSA Joanna Kruszewska-Grońska, (spr.), Protokolant st.sekr.sąd. Sylwia Rosińska-Czaykowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2018 r. sprawy ze skargi J. K. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] grudnia 2017 r. znak [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji uchyla zaskarżoną decyzję

Uzasadnienie

Decyzją z [...] października 2009 r. nr [...] Starosta [...] zatwierdził projekt budowlany i udzielił [...] (dalej: "uczestnik postępowania") pozwolenia na nadbudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce o nr [...] zlokalizowanej w obrębie nr [...] przy ul. [...] w [...].

W dniu 6 lutego 2017 r. do Wojewody [...] (dalej: "Wojewoda", "organ I instancji") wpłynął wniosek [...] (dalej: "skarżący") z żądaniem wyeliminowania z obrotu prawnego ww. decyzji, a to z uwagi na wydanie jej z rażącym naruszeniem przepisów budowlanych, jak również przepisów przeciwpożarowych (we wniosku skarżący powołał się na art. 156 § 1 pkt 2 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego). Według skarżącego, budynek (objęty powołaną na wstępie decyzją) nie ma zaprojektowanej ściany oddzielenia przeciwpożarowego, a zgodnie z przepisami przeciwpożarowymi powinien mieć dach dwuspadowy osłonięty przeciwpożarową ścianą szczytową z attyką ze względu na odległość ok. 6 m pomiędzy objętym nadbudową budynkiem a budynkiem ze ścianą z oknem znajdującym się na sąsiedniej działce. Ponadto skarżący zarzucił, że projektowany dach posiada okap, który powoduje zsuwanie się śniegu na sąsiednią (tj. jego) działkę, ponieważ odległość od granicy z sąsiednią nieruchomością wynosi niecały metr.

Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, na podstawie art. 157 § 1 i art. 158 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1257 ze zm.; dalej: "k.p.a.") oraz art. 80 ust. 1 pkt 2, art. 81 ust. 1 pkt 2 i art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332 ze zm.; dalej: "p.b."), decyzją z [...] lipca 2017 r. nr [...] Wojewoda odmówił stwierdzenia nieważności decyzji Starosty [...] z [...] października 2009 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00