Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 15 listopada 2018 r., sygn. III SA/Lu 403/18

Transport

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak, Sędziowie Sędzia WSA Robert Hałabis (sprawozdawca), Sędzia WSA Ewa Ibrom, Protokolant Sekretarz sądowy Sylwia Bałaban, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 15 listopada 2018 r. sprawy ze skargi O. M. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] stycznia 2017 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r. (nr [...]) Dyrektor Izby Celnej utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w B. z dnia [...]. (nr [...]) w przedmiocie nałożenia na O. w B. (Rosja) kary pieniężnej w wysokości 8.000 zł za wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego bez wymaganego świadectwa ATP.

Do wydania wskazanych decyzji doszło w następującym stanie sprawy:

W dniu [...] listopada 2015 r. funkcjonariusze Oddziału Celnego w K. przeprowadzili kontrolę dokumentów wymaganych w związku z wykonywaniem przez O. w B. (Rosja) międzynarodowego transportu drogowego rzeczy pojazdem członowym o numerach rejestracyjnych [...], który tego dnia wyjeżdżał z Polski do Białorusi przez przejście graniczne w K.

Wyniki kontroli spowodowały, że decyzją z dnia [...] r. Naczelnik Urzędu Celnego w B. nałożył na przewoźnika karę pieniężną w wysokości 8.000 zł za wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego bez wymaganego świadectwa ATP. W uzasadnieniu tej decyzji organ pierwszej instancji wyjaśnił, że wymienionym pojazdem w dniu [...] listopada 2015 r. przewożony był towar w postaci mrożonego soku owocowego, który jest towarem rodzajowo wyszczególnionym w załączniku nr 2 do umowy ATP, jako artykuł żywnościowy szybko psujący się, do przewozu którego powinny być stosowane specjalne środki transportu wymienione w art. 1 umowy ATP, podlegające kontroli zgodności z normami określonymi w załączniku nr 1 do umowy, wymagające uzyskania świadectwa zgodności określonego przepisami tej umowy. Stosownie do postanowień załącznika 2 do umowy ATP, najwyższa temperatura w dowolnym miejscu ładunku w czasie załadunku, przewozu i wyładunku dla artykułu w postaci zamrożonych produktów żywnościowych nie powinna przekraczać -18°C. Do przewozu tego artykułu powinien być stosowany środek transportu - chłodnia, odpowiadający normom podanym w załączniku 1 do umowy ATP, tj. klasy FRC. Umowa ta w ust. 3 Dodatku 1 Załącznika 1 stanowi, że w przypadku środka transportu przeniesionego do innego kraju będącego także stroną Umowy ATP, certyfikat ten traktowany będzie jako warunkowy i ważny będzie, o ile zajdzie taka konieczność, przez okres trzech miesięcy. Innymi słowy, w przypadku przeniesienia pojazdu do innego kraju będącego stroną Umowy ATP, w którym pojazd ma być zarejestrowany, certyfikat ATP wydaje właściwa władza tego kraju. Właściwa władza w rozumieniu tego przepisu, to władza białoruska, jeśli środek transportu jest zarejestrowany lub zaewidencjonowany w Białorusi. Zgodnie z ust. 1, kontrolę zgodności z obowiązującymi normami należy dokonywać na stacjach badań w kraju, którym środek transportu jest zarejestrowany lub przyjęty do ewidencji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00