Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 6 listopada 2018 r., sygn. II SA/Kr 1042/18

Odpady

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tadeusz Kiełkowski Sędziowie : WSA Jacek Bursa (spr.) WSA Iwona Niżnik-Dobosz Protokolant : Katarzyna Krawczyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 października 2018 r. sprawy ze skargi Prokuratora Prokuratury Okręgowej w T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia 22 czerwca 2018 r. znak: [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie cofnięcia bez odszkodowania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów skargę oddala.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 30 kwietnia 2018 r. znak: [...] Starosta [...] orzekł o cofnięciu bez odszkodowania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów udzielonego decyzją Starosty [...] z 21 lutego 2014 r. znak: [...] wobec M. K., prowadzącego działalność gospodarczą po nazwą Z.U.P.H. S. .. W uzasadnieniu organ l instancji wskazał, iż pismem z dnia 21 grudnia 2017 r. M. Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska wystąpił do Starosty [...] o cofnięcie w/w decyzji w związku z przeprowadzoną pod nadzorem Dyrektora Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w B. rozbiórką III segmentu budynku hali magazynowej na działce [...] w B. przy ul S., w której powadzone było zbieranie odpadów zgodnie zezwoleniem. Organ podał, iż w związku z prowadzeniem szeregu postępowań obejmujących: kontrolę działalności objętej zezwoleniem, uciążliwości powodowanych przez tą działalność, a także szeregu postępowań w sprawie wznowienia postępowania w tej sprawie, jest znanym z urzędu, że działalność obejmująca zbieranie odpadów na podstawie zezwolenia z dnia 21.02.2014, znak: [...], prowadzona była między innymi w tzw. III segmencie budynku hali magazynowej na działce [...] przy ul[...] w B.. Użytkowanie III segmentu budynku hali zgodne było z pkt. II decyzji, w którym wskazano że działalność w zakresie zbierania odpadów powadzona będzie na terenie nieruchomości o nr ew. [...] w B. przy ul. [...], obejmującej plac składowy o powierzchni 200 m2 i halę magazynową o powierzchni 240 m2. Z uwagi na prowadzone postępowania jest także znanym z urzędu, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję o rozbiórce III segmentu budynku hali w związku z niezgodnościami wynikającymi z przepisów Prawa budowlanego. Decyzja ta została utrzymana przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a Wojewódzki Sąd Administracyjny następnie odmówił wstrzymania jej wykonania. Zgodnie z art 47 ust. 1 ustawy o odpadach jeżeli posiadacz odpadów, który uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów, narusza przepisy ustawy w zakresie działalności objętej zezwoleniem lub działa niezgodnie z wydanym zezwoleniem, właściwy organ wzywa go do niezwłocznego zaniechania naruszeń, wyznaczając termin usunięcia nieprawidłowości. W związku z wymaganiami określonymi w pkt II decyzji zezwalającej na zbieranie odpadów na podstawie wystąpienia Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, biorąc pod uwagę zapis art. 47 ust 1 ustawy o odpadach w dniu 10.01.2018 wezwano M. K. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: M. K., Z.U.P.H [...]", ul. [...] [...], do niezwłocznego zaniechania naruszeń warunków zezwolenia na zbieranie odpadów (decyzja Starosty [...] z dnia 21.02.2014, znak: [...]), poprzez zapewnienie warunków do powadzenia działalności związanej ze zbieraniem odpadów zgodnie z wymaganiami zakreślonymi w decyzji, w szczególności zapewnienia na terenie nieruchomości o nr ew. [...] w B. przy ul. [...], infrastruktury obejmującej plac składowy o powierzchni 200 m2 i halę magazynową o powierzchni 240 m2. W wezwaniu określono, że nieprawidłowości związane z prowadzeniem zbierania odpadów bez wymaganej infrastruktury (bez hali magazynowej) należy usunąć w terminie dziesięciu dni od daty otrzymania niniejszego wezwania, a także aby o podjętych działaniach związanych z usunięciem naruszeń należy pisemnie poinformować Starostę B.. W związku z otrzymanym wezwaniem strona wystąpiła z pismem z dnia 15.01.2018 o przeprowadzenie postępowania dowodowego, w szczególności oględzin, mających określić, czy na działce [...] w B. magazynowane są odpady zgodnie z warunkami zezwolenia, oraz dopuszczenie dowodów z przedłożonych dokumentów dot. ewidencji odpadów protokołu z kontroli sprawozdania z badań protokołu oględzin na okoliczność magazynowania jedynie odpadów złomu. Ponadto w piśmie wniesiono o jasne określenie w wezwaniu opisu naruszeń i wyznaczenie nowego terminu do ich usunięcia. W dniu 12.02.2018 zawiadomiono o wszczęciu postępowania w sprawie cofnięcia zezwolenia, a w dniu 26.02.2018 przeprowadzono kontrolę w firmie "[...] podczas której ustalono, między innymi, że hala stalowa, w której uprzednio powadzone było magazynowanie odpadów została rozebrana w całości, a pozostawiono jedynie mały obiekt, uprzednio zabudowany wewnątrz hali, stanowiący obecnie pomieszczenie socjalne i biurowe. Jak ustalono rozbiórka hali wykonana została w związku z decyzjami organów nadzoru budowlanego. Dalej Starosta [...] zauważył, że w decyzji zezwalającej na zbieranie odpadów z 21 lutego 2014 r. określono niezbędne uwarunkowania infrastruktury, konieczne do prowadzenia działalności w zakresie zbierania odpadów. Ustalono, że działalność ta prowadzona będzie przy wykorzystaniu między innymi hali magazynowej o powierzchni 240 m2. Według organu prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów bez hali o której mowa w pkt. II decyzji stanowi naruszenie warunków decyzji. Organ przyznał, iż rzeczywiście nie następuje bezpośrednie naruszenie określonych w pkt. III decyzji warunków magazynowania, to występuje naruszeniem wymagań określonych w pkt. II decyzji. Zezwolenie bowiem obejmuje szereg różnorodnych odpadów, w tym także złomu i do prawidłowego prowadzenia działalności konieczne jest spełnienie wszystkich wymagań i warunków decyzji. Dalej organ wskazał, że odpady złomu metali zgodnie z wymaganiami pkt. III decyzji winny być magazynowane selektywnie na placu składowym i w hali magazynowej w opisanych pojemnikach. O ile prowadzenie działalności zbierania odpadów złomu i magazynowanie tych odpadów na placu nie stanowi naruszenia tak określonych wymagań pkt III decyzji, to prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów przy braku jakichkolwiek możliwości magazynowana odpadów (także złomu) w budynku hali (z powodu jej rozbiórki) w powiązaniu z zapisem wymagań pkt II decyzji stanowi naruszenie warunków decyzji. Dodatkowo organ zauważył, że decyzja Nadzoru Budowlanego zobowiązująca do rozbiórki hali wydana została w dniu 3 sierpnia 2016 r. i od tego czasu można było spodziewać się, że przyniesie to określone skutki faktyczne i prawne.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00