Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 23 października 2018 r., sygn. II SA/Wr 467/18

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Władysław Kulon Sędziowie: Sędzia NSA Halina Filipowicz-Kremis (sprawozdawca) Sędzia WSA Anna Siedlecka Protokolant: Krzysztof Erbel po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 23 października 2018 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Ś. na uchwałę Rady Miejskiej w Ś. z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie § 22 ust. 4, § 24, § 26 ust. 5; II. dalej idącą skargę oddala.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia 1 marca 2006 r. Rady Miejskiej w Ś., podjętą w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zmianami) Rada Miejska uchwalono regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Rozdział I, zatytułowany Postanowienia Ogólne w § 1 stanowi, że Regulamin określa zasady zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanego na terenie Gminy i Miasta Ś., w tym prawa i obowiązki przedsiębiorstw oraz odbiorców usług. § 2.Użyte w regulaminie określenia oznaczają: 1) wodomierz główny - przyrząd pomiarowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy, 2) przedsiębiorstwo - przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy, 3) umowa - umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzenie ścieków, o której mowa w art. 6 ustawy, 4) odbiorca - odbiorca usług, o którym mowa w art. 2 pkt 3 ustawy, 5) ustawa - ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.), 6) wodomierz - przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego przy punkcie czerpalnym wody, 7) wodomierz na ujęciu własnym - przyrząd służący do pomiaru ilości wody pobranej z własnych ujęć, zainstalowany zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym Polskimi Normami, zainstalowany i utrzymywany na koszt odbiorcy usług, 8) dodatkowy wodomierz - przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym służący określeniu ilości wody bezpowrotnie zużytej, 9) inwestor - osobę fizyczną lub jednostkę gospodarczą dokonującą inwestycji, 10) odbiór techniczny - czynność, której celem jest stwierdzenie, czy urządzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków, lub przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne zostały wykonane zgodnie z wydanymi przez Dostawcę warunkami technicznymi oraz zgodnie z zasadami sztuki budowlanej i obowiązującymi normami i przepisami technicznymi, 11) okres obrachunkowy - określony w umowie okres rozliczeń za usługi dostawy wody i/lub odprowadzania ścieków. Rozdział II Minimalny Poziom Usług Świadczonych Przez Przedsiębiorstwo W Zakresie Dostarczania Wody I Odprowadzenia Ścieków, § 3. Ilość dostarczanej wody, cel jej poboru oraz ilość odprowadzonych ścieków, minimalne ciśnienie wody utrzymywane w miejscu przyłączenia do sieci wodociągowej określa umowa zawierana przez przedsiębiorstwo z odbiorcą. Umowa może zawierać również dopuszczalny poziom zanieczyszczeń ścieków wprowadzanych do kanalizacji. § 4.1.Przedsiębiorstwo dostarcza wodę i odprowadza ścieki zapewniając zdolność posiadanych urządzeń, a w szczególności: 1) dostarcza wodę do nieruchomości, o jakości przeznaczonej do spożycia przez ludzi w sposób ciągły i niezawodny, 2) zapewnia w posiadanej sieci odpowiednie ciśnienie wody, o wielkości wynikającej z umów lub, warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, 3) odbiera ścieki w sposób ciągły, w ilości, stanie i składzie określonym w umowie, oraz obowiązujących przepisach, 4) zapewnia spełnianie warunków wprowadzenia ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia jej niedoboru na zasadach określonych w zezwoleniu, 5) dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będących w jego posiadaniu, z wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy odbiorcy, 6) dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw przyłączy będących w jego posiadaniu lub eksploatacji, z wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy odbiorcy, 7) instaluje na własny koszt wodomierz główny po odbiorze technicznym przyłącza i zawarciu umowy, 8) ponosi koszty zakupu i utrzymania wodomierza głównego. 2. Przedsiębiorstwo ma prawo do prowadzenia bieżącej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i przemysłowych oraz kontroli przestrzegania umownych ustaleń dotyczących technicznych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. § 5. 1.Odbiorca jest zobowiązany do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo oraz nieutrudniający działalności, a w szczególności do: 1) wykorzystywania pobieranej wody oraz wprowadzania ścieków wyłącznie w celu i na warunkach określonym w umowie, 2) utrzymania wewnętrznej instalacji wodociągowej, w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego wody w sieci, na skutek cofnięcia się wody z wewnętrznej instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania, 3) montażu i utrzymania zaworów antyskażeniowych w przypadkach i na warunkach określonych odrębnymi przepisami, 4) utrzymywania pomieszczeń (studni wodomierzowych), w których zainstalowany jest wodomierz lub urządzenie pomiarowe, w stanie w uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływania zakłócające ich prawidłowe działanie oraz zabezpieczenia pomieszczenia (studni wodomierzowej), przed dostępem osób nieuprawnionych, 5) użytkowania wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej, w sposób niepowodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej, 6) natychmiastowego informowania przedsiębiorstwa o awaryjnych zmianach ilości i jakości ścieków, 7) utrzymywania przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego w stanie niepowodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci, w przypadku, gdy przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne nie znajduje się w posiadaniu (eksploatacji) przedsiębiorstwa, 8) umożliwienia osobom reprezentującym przedsiębiorstwo prawo wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu, 9) zawiadamiania przedsiębiorstwa o wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby, 10) informowania przedsiębiorstwa o zmianach stanu prawnego nieruchomości, 11) powiadamiania przedsiębiorstwa o wszelkich zmianach technicznych w instalacji wewnętrznej, które mogą mieć wpływ na działanie sieci, 12) udostępniania nieodpłatnie przedsiębiorstwu miejsca na elewacji lub ogrodzeniu nieruchomości odbiorcy, celem umieszczenia tabliczek z oznakowaniem armatury wodociągowej. 2. Odbiorca zobowiązany jest do natychmiastowego usunięcia awarii na przyłączu wodociągowym lub kanalizacyjnym będącym w jego posiadaniu. Jeśli tego nie uczyni, Przedsiębiorstwo po uprzednim wezwaniu może usunąć awarię we własnym zakresie na koszt Odbiorcy lub podjąć działania eliminujące negatywny wpływ na poziom świadczonych usług. Rozdział III Szczegółowe warunki i tryb zawierania oraz rozwiązywania umów z odbiorcami: § 6.postanowienia umowy nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych oraz postanowień regulaminu. § 7 1 umowa określa obowiązki stron w zakresie utrzymania przyłączy oraz zasad usuwania ich awarii. 2 w przypadku, gdy przyłącza są w posiadaniu odbiorcy, odpowiedzialność przedsiębiorstwa za zapewnienie ciągłości i jakości świadczonych usług jest ograniczona do posiadanych przez przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. 3 umowa określa miejsce wykonywania usługi dostawy wody i odbioru ścieków § 8 ust. 1 umowa jest zawierana na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2. Ustęp 2 przedsiębiorstwo zawiera umowę na czas określony: 1) gdy tytuł prawny osoby, dysponującej nieruchomością został ustanowiony na czas określony, 2) na wniosek osoby zawierającej umowę. § 9 ust. 1.zmiana warunków umowy następuje poprzez zawarcie nowej umowy lub w formie aneksu do umowy sporządzonego w formie pisemnej pod rygorem nieważności. 2. Nie wymaga formy pisemnej zmiana umowy dotycząca taryfy lub adresu do korespondencji. § 10 ust. 1 przedsiębiorstwo zawiera umowę na pisemny wniosek przyszłego odbiorcy, po spełnieniu przez niego warunków technicznych przyłączenia oraz wylegitymowaniu się tytułem prawnym do nieruchomości z zastrzeżeniem ust. 2. Ust. 2. umowa może być zawarta z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, po uprawdopodobnieniu faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości. 3. przedsiębiorstwo może określić wzór wniosku o zawarcie umowy. 4. po zawarciu umowy odbiorca jest zobowiązany do pisemnego poinformowania Przedsiębiorstwa o utracie prawa do korzystania z nieruchomości. Do czasu otrzymania informacji przez przedsiębiorstwo, odbiorca pomimo wygaśnięcia umowy, ponosi odpowiedzialność za należności powstałe w związku ze świadczeniem usług przez przedsiębiorstwo. § 11 ust. 1 umowa może być zawarta z osobami korzystającymi z lokali znajdujących się w budynku wielolokalowym na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego. 2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności: 1) określenie osób korzystających z lokali, w tym określenie rodzaju tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz ze zgodą takiej osoby na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznym podpisem, 2) oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczania różnic oraz o obowiązku ponoszenia na rzecz Przedsiębiorstwa dodatkowych opłat, 3) schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym wraz z określeniem lokalizacji wszystkich punktów czerpalnych. 3 przedsiębiorstwo może określić wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1. 4 przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia umowy na dostawę wody lub odprowadzanie ścieków z osobami korzystającymi z lokali w budynku wielolokalowym, gdy nie są spełnione równocześnie wszystkie warunki określone w art. 6 ustawy lub instalacja wewnętrzna odbiorcy jest wykonana niezgodnie z obowiązującymi przepisami. § 12 przedsiębiorstwo w terminie 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku o zawarcie umowy sporządza projekt umowy. § 13 ust. 1. umowa może być rozwiązana przez każdą ze stron, z zachowaniem okresu wypowiedzenia określonego w umowie. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody D. [...] z dnia [...] stwierdzono nieważność § 13 ust. 1). 2 rozwiązanie przez odbiorcę umowy za wypowiedzeniem następuje poprzez złożenie pisemnego oświadczenia woli w siedzibie przedsiębiorstwa lub przesłania takiego oświadczenia listem poleconym. 3 przedsiębiorstwo ma prawo wypowiedzieć umowę właścicielowi lub zarządcy budynku i osobom korzystającym z lokali w budynku wielolokalowym, jeżeli w trakcie jej obowiązywania wystąpią warunki uniemożliwiające jej spełnienie, w szczególności warunki uniemożliwiające ustalenie należności za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki dla poszczególnych odbiorców usługi w tym budynku, w terminie określonym w umowie. § 14 ust. 1 umowa może być rozwiązana w drodze porozumienia stron. 2 umowa zawarta na czas określony ulega rozwiązaniu z chwilą upływu czasu na jaki została zawarta. § 15. Ust.1 umowa wygasa w przypadku: 1) śmierci odbiorcy będącego osobą fizyczną, 2) utraty przez odbiorcę prawa do korzystania z nieruchomości, 3) upadłości strony, 4) utraty przez przedsiębiorstwo zezwolenia na prowadzenie działalności. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody D. [...] z dnia [...] stwierdzono nieważność § 15 ust. 1 pkt 1, 3 i 4). § 16 po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy, przedsiębiorstwo dokonuje zamknięcia przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego oraz demontuje wodomierz główny. Rozdział IV Sposoby rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach. § 17. 1. rozliczenia za usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków są prowadzone przez przedsiębiorstwo z odbiorcami, na podstawie określonych w ogłoszonych taryfach, cen i stawek opłat. § 18 długość okresu obrachunkowego określa umowa, przy czym jest on nie krótszy niż jeden miesiąc i nie dłuższy niż trzy miesiące. § 19 ust. 1 wejście w życie nowych taryf nie stanowi zmiany umowy. 2. stosowanie przez przedsiębiorstwo cen i stawek opłat wynikających z nowych, prawidłowo podanych do publicznej wiadomości taryfy nie wymaga odrębnego informowania Odbiorców o ich wysokości. § 20 ust. 1. odbiorca reguluje należności za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki na podstawie faktur wystawianych przez przedsiębiorstwo w terminie określonym na fakturze, nie krótszym niż 14 dni od daty doręczenia. Opóźnienie w zapłacie uprawnia Przedsiębiorstwo do naliczania odsetek w wysokości ustawowej. 2.w przypadku budynku wielolokalowego, w którym Odbiorcami są również osoby korzystające z poszczególnych lokali, przedsiębiorstwo wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali, z którymi zawarta jest umowa. 3 odbiorca otrzymuje fakturę w okresach obrachunkowych określonych w umowie. 4 wniesienie przez odbiorcę reklamacji, co do wysokości faktury, nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności. § 21 ust. 1 ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie odczytu wodomierza głównego. 2 w przypadku niesprawności wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, ilość pobranej wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody w okresie sześciu miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności wodomierza głównego.3. w przypadku zawarcia umów z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego oraz z osobami korzystającymi z lokali w tych budynkach, ilość dostarczonej wody do poszczególnych lokali ustala się na podstawie dostępnych - odczytanych wodomierzy przy punktach czerpalnych dla danego lokalu, natomiast zarządca lub właściciel obciążany jest różnicą pomiędzy odczytem wodomierza głównego a sumą dostępnych - odczytanych wodomierzy przy punktach czerpalnych lokali, z którymi zawarta jest umowa. Rozdział V Warunki przyłączenia do sieci oraz odbiór przyłącza: § 22 ust. 1 osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej składa przedsiębiorstwu wniosek o przyłączenie, który powinien w szczególności zawierać: 1) oznaczenie wnioskodawcy (imię i nazwisko, adres do korespondencji), 2) określenie: a) rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych, b) charakterystyki zużycia wody, c) rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków, d) przeznaczenia wody, 3) informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda i/lub odprowadzane ścieki, a w szczególności: a) powierzchnia użytkowa i rodzaj lokalu/i (mieszkalny, użytkowy), b) wyposażenie w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki, 4) proponowany termin rozpoczęcia poboru wody i/lub odprowadzania ścieków. 2 do wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, powinna załączyć: 1) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek, 2) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu, 3) w przypadku osoby prawnej odpis z właściwego rejestru wskazujący sposób reprezentacji podmiotu, 4) dowód wniesienia opłaty za wydanie "Warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej". 3. Przedsiębiorstwo może przygotować odpowiedni wzór wniosku. § 23 ust. 1. przedsiębiorstwo określa "Warunki techniczne przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej" i przekazuje wnioskodawcy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku, o którym mowa w § 22 wraz z kompletem załączników.2.w szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może ulec przedłużeniu. 3 warunki przyłączenia powinny określać w szczególności: 1) miejsca i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, 2) maksymalną ilość wody dostarczanej do nieruchomości z podziałem na poszczególne cele, 3) maksymalną ilość ścieków odprowadzanych z nieruchomości i ich jakość, 4) wymagania dotyczące miejsca zainstalowania wodomierza głównego i/lub urządzenia pomiarowego, a w przypadku deklarowania zamiaru korzystania z ujęcia własnego wymagania dotyczące instalacji wodomierza na ujęciu własnym, 5) termin ważności warunków przyłączenia, który nie może być krótszy niż 1 rok i dłuższy niż 3 lata, 6) informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinna przedłożyć osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci oraz podmiotach z jakimi należy uzgodnić lub zgłosić fakt przyłączenia oraz projekt przyłącza. § 24 wydanie "Warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej" jest odpłatne. § 25 przedsiębiorstwo może odmówić wydania warunków technicznych, jeżeli nie posiada technicznych możliwości przyłączenia lub wystarczających mocy produkcyjnych umożliwiających realizację usługi, zastrzeżeniem § 27. § 26 ust.1 warunkiem przystąpienia do wykonania robót przyłączeniowych jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej (w tym projektu) i sposobu prowadzenia tych prac oraz warunków i sposobów dokonywania przez Przedsiębiorstwo kontroli robót. 2 dokumentacja powinna być wykonana przez osobę posiadającą stosowne uprawnienia budowlane oraz winna być uzgodniona w zakresie kolizji z innymi sieciami i urządzeniami. 3 spełnienie warunków wskazanych w ust. 1 nie jest wymagane, jeżeli przyłączenia do sieci dokonuje przedsiębiorstwo, które wydało "Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej". 4.przedsiębiorstwo wydaje uzgodnienie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od daty złożenia kompletu dokumentów wymienionych w informacji dołączonej do "Warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej". 5. włączenia do czynnej sieci wodociągowej lub/i kanalizacyjnej dokonuje odpłatnie przedsiębiorstwo, które wydało "Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej". Wysokość opłaty wynika z taryfy. § 27ust. 1 przed zawarciem umowy przedsiębiorstwo dokonuje odbioru technicznego wykonanego przyłącza w formie protokołu odbioru, celem stwierdzenia czy zostały spełnione warunki techniczne w tym "Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej". 2 przyłącza są eksploatowane przez odbiorcę, chyba że umowa stanowi inaczej. Rozdział VI Możliwość dostępu do usług wodociągowo- -kanalizacyjnych. § 28 potencjalni odbiorcy mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności do usług: 1) w Urzędzie Miejskim w Środzie Śląskiej, który udostępnia nieodpłatnie do wglądu: a) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, b) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, c) niniejszy regulamin, d) warunki udzielania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, 2) w przedsiębiorstwie, które udostępnia nieodpłatnie do wglądu: a) niniejszy regulamin, 3) poprzez odpłatne wydanie przez przedsiębiorstwo "Informacji technicznej". § 29 ust. 1 wydanie "Informacji technicznej" odbywa się na wniosek o wydanie informacji technicznej, który w szczególności powinien zawierać: 1) oznaczenie wnioskodawcy, 2) określenie: a) zakresu informacji technicznej, b) charakterystyki, ilości, przeznaczenia wody, c) rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców usług również jakości odprowadzanych ścieków. 2 Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, osoba ubiegająca się o wydanie informacji technicznej, powinna załączyć: 1) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu, 2) dowód wniesienia opłaty za wydanie informacji technicznej. Rozdział VII Sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo wykonanego przyłącza; § 30 ust. 1 w ramach prac związanych z odbiorem przyłącza przedsiębiorstwo dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi przez przedsiębiorstwo "Warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej" oraz projektem przyłącza. 2 określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron. 3 odbiór jest wykonywany przed zasypaniem przyłącza. Wszelkie odcinki przyłącza ulegające częściowemu zakryciu należy zgłaszać do odbioru przed zasypaniem. 4 przed zasypaniem należy wykonać operat geodezyjny, w zakresie wskazanym w warunkach technicznych, w dwóch egzemplarzach, z których jeden dostarcza się do przedsiębiorstwa, a drugi do odpowiedniego urzędu zajmującego się aktualizacją dokumentacji geodezyjnej. 5 wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez strony w protokołach, których wzory, określa przedsiębiorstwo. § 31protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej: 1) dane techniczne (średnica, materiał, długość, elementy uzbrojenia), 2) rodzaj odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego, 3) skład i podpisy członków komisji dokonującej odbioru, 4) uwagi dotyczące różnic pomiędzy projektem a realizacją przyłącza. Rozdział VIII Sposób postępowania w przypadku nie-dotrzymania ciągłości usług, odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków: § 32 ust. 1 przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielenia odbiorcom usług informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. 2 wstrzymanie lub ograniczenie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenia usług, w szczególności gdy: 1) z powodu nagłej awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków, 2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska. 3. O przerwach w dostawie wody wynikających z planowanych prac konserwacyjno-remontowych Przedsiębiorstwo powiadomi odbiorcę najpóźniej na dwa dni przed jej planowanym terminem telefonicznie lub poprzez wywieszenie ogłoszeń w częściach miasta, w których ma nastąpić przerwa w dostawie wody. 4.w przypadku, gdyby przerwa trwała dłużej niż 12 godzin, należy o tym powiadomić odbiorców minimum na 7 dni przed nią. W takim przypadku przedsiębiorstwo zapewni zastępczy punkt poboru wody. 5 przedsiębiorstwo ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z wstrzymaniem lub ograniczeniem świadczenia usług, chyba że nie ponosi winy. Przedsiębiorstwo wolne jest od odpowiedzialności w szczególności wówczas, gdy przerwa lub ograniczenie świadczenia usług wynikały z: 1) działania siły wyższej, w tym zwłaszcza sił przyrody, 2) braku wody na ujęciach, 3) działania lub zaniechania osób lub podmiotów, za które przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności, w tym samego odbiorcy, 4) potrzeby ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także potrzeb przeciwpożarowych. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody D. [...] z dnia [...] stwierdzono nieważność § 32 ust. 5). Rozdział IX Standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących w szczególności zakłóceń w dostawie wody i odprowadzania ścieków: § 33 ust.1. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielania wszelkich istotnych informacji dotyczących: 1) prawidłowego sposobu wykonywania przez odbiorcę umowy o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, 2) warunków przyłączania się do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, 3) występujących zakłóceń w dostawach wody lub odprowadzaniu ścieków, 4) występujących awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, 5) planowanych przerw w świadczeniu usług. 2 przedsiębiorstwo udziela informacji za pośrednictwem telefonu, bez zbędnej zwłoki w terminie nie dłuższym niż 3 dni. 3. Jeżeli prośba o udzielenie informacji została złożona na piśmie, przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi w tej samej formie w ciągu 14 dni. 4. Jeżeli udzielenie informacji wymaga uprzednich ustaleń wymagających dłuższych okresów niż terminy wskazane w ust. 2 i 3 przed upływem wymienionych terminów informuje o tym fakcie osobę, która złożyła prośbę o informację i wskazuje jej termin udzielenia odpowiedzi. § 34 ust. 1 odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokość opłat za usługi. 2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie przedsiębiorstwa lub listem poleconym. 3 przedsiębiorstwo zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwienia reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu. Termin ten może ulec przedłużeniu, jeżeli istnieje konieczność przeprowadzenia szczegółowego postępowania wyjaśniającego. Rozdział X Warunki dostawy wody na cele przeciwpożarowe zostały określone w § 35, § 36, § 37. Rozdział XI - postanowienia końcowe: § 39 w sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności przepisy ustawy i przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody D. [...] z dnia [...] stwierdzono nieważność § 39). § 40 z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr [...] Rady Gminy i Miasta w Ś. z dnia [...] w sprawie zatwierdzenia regulaminu zasad korzystania z usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy i Miasta Ś. § 41 wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Ś., § 42 uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa D.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00