Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 4 października 2018 r., sygn. I SA/Po 490/18
Interpretacje podatkowe; Podatek od nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Świerczak Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Ratajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 04 października 2018r. sprawy ze skargi A S.A. na interpretację indywidualną Prezydenta Miasta z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości I. uchyla zaskarżoną interpretację w części uznającej stanowisko skarżącej za nieprawidłowe; II. zasądza od Prezydenta Miasta na rzecz strony skarżącej kwotę 457,00 zł (czterysta pięćdziesiąt siedem złotych 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] r. X. S.A. w [...] (dalej jako: "spółka", "wnioskodawczyni" lub "skarżąca") wystąpiła do Prezydenta Miasta o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości infrastruktury kolejowej.
Opisując we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe spółka podała, że podstawowym przedmiotem jej działalności jest produkcja piwa. Spółka posiada bocznicę kolejową w celu zagwarantowania sprawnego przyjmowania i wysyłania wagonów ładownych produktami niezbędnymi w procesie produkcji. Bocznicę tworzą linie kolejowe normalnotorowe (1435 mm), które nie są wykorzystywane do przewozu osób. Wnioskodawczyni, jako użytkownik bocznicy kolejowej, posiada świadectwo bezpieczeństwa wydane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowo, które potwierdza zdolność bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych na bocznicy. Dodatkowo, w celu ustalenia zasad i organizacji bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego na bocznicy, opracowano Regulamin Pracy Bocznicy Kolejowej, który został uzgodniony z Zarządcą Infrastruktury kolejowej Q. S.A., za pośrednictwem którego bocznica kolejowa została włączona do sieci kolejowej Q. S.A. Spółka wskazała, że stałym współużytkownikiem bocznicy kolejowej jest także inny, niepowiązany ze spółkę podmiot, który z tego tytułu partycypuje w kosztach utrzymania bocznicy oraz zobowiązany jest do przestrzegania regulaminu bocznicy oraz innych powszechnie obowiązujących przepisów obejmujących zasady prowadzenia ruchu kolejowego.