Wyrok WSA w Lublinie z dnia 30 października 2018 r., sygn. III SA/Lu 175/18
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jerzy Drwal (sprawozdawca), Sędziowie WSA Grzegorz Grymuza, WSA Iwona Tchórzewska, Protokolant Referent stażysta Marcin Ścibor, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 30 października 2018 r. sprawy ze skargi V. S. T. z siedzibą w A. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] lutego 2015 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej kwotę [...] zł na rzecz skarżącej V. S. T. z siedzibą w A. tytułem zwrotu kosztów.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] stycznia 2015 r. Naczelnik Urzędu Celnego w [...] nałożył na spółkę firma A administracyjną karę pieniężną w wysokości [...] zł za wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego niezgodnie z przepisami ustawy, umową międzynarodową lub warunkami określonymi w zezwoleniu, na podstawie l.p. 3.3 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym. Podstawą tego rozstrzygnięcia było ustalenie, że podczas przeprowadzonej w dniu [...] października 2014 r. kontroli drogowej ujawniono, że kierujący pojazdem marki DAF (zarejestrowanym w Kazachstanie) wraz z naczepą marki Krone (zarejestrowaną w Rosji) nie posiadał zezwolenia, o którym mowa w umowie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kazachstanu o międzynarodowych przewozach drogowych, sporządzonej w Ałmaty dnia 23 maja 1997 r. (M.P. z 2001 r. Nr 46, poz. 749).
W trakcie kontroli instancyjnej Dyrektor Izby Celnej decyzją z dnia [...] lutego 2015 r. utrzymał w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
W uzasadnieniu organ odwoławczy argumentował między innymi, że:
- zgodnie z art. 28 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy na terytorium RP przez zagraniczny podmiot niemający siedziby w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, wymaga zezwolenia ministra właściwego do spraw transportu, o ile umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej;