Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 października 2018 r., sygn. II SA/Kr 990/18

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Irla Sędzia WSA Agnieszka Nawara-Dubiel Sędzia WSA Mirosław Bator po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 17 października 2018 r. sprawy ze skargi Gminy L. na decyzję Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia [...] czerwca 2018 r. znak: [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w N. S. dla Powiatu Nowosądeckiego nr [...] z dnia 3 lutego 2017 r. znak: [...]; 2. zasądza od [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. na rzecz Gminy L. kwotę [...]zł ([...] tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

1.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Nowym Sączu dla Powiatu Nowosądeckiego (dalej PINB) decyzją nr 81/2017 z dnia 3 lutego 2017 r. (znak: OAE-530-225/16) na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 1974 r. Nr 38 poz. 229.) nakazał Gminie Łącko wykonać rozbiórkę realizowanego na działce nr 389/5 w miejscowości Jazowsko, gmina Łącko, bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę, posadowionego na betonowym fundamencie, parterowego budynku mieszkalnego o konstrukcji drewnianej i wymiarach 4,60m x4,50m (powierzchnia zabudowy 20,70 m2).

W uzasadnieniu decyzji organ I instancji podał, że w toku postępowania ustalone zostało, iż na działce nr 389/5 w Jazowsku nieznany inwestor, nie posiadając prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, w latach 60-tych ubiegłego wieku zrealizował parterowy budynek mieszkalny o konstrukcji drewnianej. Wskazana działka jest własnością Gminy Łącko. Budynek ten znajduje się w zwartej zabudowie tzw. Osady Romskiej. Według wypisu z planu miejscowego, obiekt ten znajduje się na terenie zieleni nieurządzonej, w jednostce planistycznej oznaczonej symbolem 10ZO.21. PINB powołał art. 103 ust. 2 Prawa budowlanego z 1994 r. Stwierdził, że w okresie budowy obowiązywała ustawa z 24.10.1974 r. Prawo budowlane i na budowę przedmiotowego obiektu wymagane było pozwolenie na budowę (art. 28 tej ustawy w zw. z par. 44 ust. 1 pkt 1d rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 20.02.1975 r. w sprawie nadzoru urbanistyczno-budowlanego). W ocenie PINB, w sprawie konieczne jest nakazanie rozbiórki przedmiotowego obiektu w oparciu o art. 37 ustawy Prawo budowlane z 1974 r. Jego legalizacja nie jest możliwa z uwagi na fakt, że obiekt ten znajduje się na terenach oznaczonych w planie miejscowym jako tereny zieleni nieurządzonej. Nadto, sporny obiekt powoduje niebezpieczeństwo dla ludzi i mienia oraz stwarza niedopuszczalne pogorszenie warunków zdrowotnych i użytkowych dla otoczenia. Umiejscowiony jest przy sąsiednich budynkach drewnianych w Osadzie Romskiej. Stan techniczny budzi zastrzeżenia, między innymi brak w tym budynku wentylacji, ściany wypełnione są dyktą, również wokół komina i pieca na paliwo stałe. Naruszone zostały także przepisy dotyczące bezpieczeństwa pożarowego, w tym dotyczące odległości od budynków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00