Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 19 października 2018 r., sygn. II SA/Gl 572/18

Samorząd terytorialny; Ruch drogowy

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Łucja Franiczek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska, Protokolant specjalista Beata Bieroń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 października 2018 r. sprawy ze skargi M. K. (K.) na zarządzenie Prezydenta Miasta S. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu organizacji ruchu stwierdza nieważność zaskarżonego zarządzenia.

Uzasadnienie

Zaskarżonym aktem (zarządzeniem) Prezydent Miasta S. działając na podstawie art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 128) oraz § 8 ust. 2 pkt 1 lit. a rozp. Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2003 r. Nr 177, poz. 1729 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku [...] z dnia [...] r., zatwierdził projekt stałej organizacji ruchu dla wprowadzenia na części ul. [...] ograniczenia tonażowego do 2,5 t r.m.c.

Skargę na powyższy akt wniósł M. K., domagając się stwierdzenia jego nieważności. Skarżący zarzucił naruszenie:

1) art. 31 ust. 3 w zw. z art. 64 Konstytucji RP w zw. z art. 140 i art. 233 Kodeksu Cywilnego - poprzez bezprawną zmianę organizacji ruchu na drodze publicznej, skutkującą ograniczeniem dostępu do nieruchomości, stanowiących jego własność i przedmiot użytkowania wieczystego,

2) art. 7 w zw. z art. 22 i art. 32 Konstytucji - poprzez ograniczenie swobody działalności gospodarczej bez ważnego interesu publicznego,

3) art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2222 ze zm.) w zw. z pkt 3.1.1, pkt 3.2.19 i pkt 7.2.5 zał. nr 1 do rozp. Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczególnych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220 poz. 2181 ze zm.) - poprzez umieszczenie na drodze znaku zakazu B-18, pomimo braku wnikliwej analizy skutków zatwierdzonej organizacji ruchu dla jego uczestników i braku spełnienia przesłanek koniecznych do jego umieszczenia, a także nieuwzględnienia konieczności umieszczenia znaku F-6,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00