Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 11 października 2018 r., sygn. II SAB/Bk 97/18

Przewlekłość postępowania

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Roleder (spr.), Sędziowie asesor sądowy WSA Elżbieta Lemańska, sędzia WSA Marek Leszczyński, , po rozpoznaniu w Wydziale II na posiedzeniu niejawnym w dniu 11 października 2018 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi B. K. i E. K. na bezczynność Wójta Gminy P. w przedmiocie kary pieniężnej za zniszczenie drzew 1. umarza postępowanie sądowe w zakresie zobowiązania organu do wydania aktu; 2. stwierdza, że organ dopuścił się bezczynności; 3. stwierdza, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa; 4. wymierza Wójtowi Gminy P. grzywnę w kwocie 1000 (jeden tysiąc) złotych; 5. zasądza od Wójta Gminy P. na rzecz skarżących B. K.i E. K. solidarnie kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

U podstaw podjętego rozstrzygnięcia legły następujące ustalenia.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z dnia 9 września 2014 r. wydanym w sprawie o sygn. akt II SA/Bk 661/14 uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w B. z dnia [...] marca 2013 r., nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Wójta Gminy P. z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...], wymierzającą B. i E. K. karę pieniężną w wysokości 317.194,98 zł za zniszczenie w 2012 r. jednej sztuki drzewa jesion, znajdującego się na terenie nieruchomości nr [...] obręb M. oraz uchylił ww. poprzedzającą ją decyzję organu I instancji. Zasadniczym powodem uchylenia obu ww. rozstrzygnięć był wyrok Trybunału Konstytucyjnego (dalej: "TK") z dnia 1 lipca 2014 r. wydany w sprawie SK 6/12, na mocy którego TK orzekł o niezgodności art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2013 r. poz. 627, 628 i 842, dalej: "u.o.p.") z art. 64 ust. 1 i 3 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, przez to, że przewidują one obowiązek nałożenia przez właściwy organ samorządu terytorialnego administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie bez wymaganego zezwolenia lub zniszczenie przez posiadacza nieruchomości drzewa lub krzewu, w sztywno określonej wysokości, bez względu na okoliczności tego czynu. Na mocy ww. orzeczenia TK ww. przepisy u.o.p., miały utracić moc obowiązującą z upływem

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00