Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 11 września 2018 r., sygn. II SA/Ol 535/18

Drogi publiczne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędzia WSA Piotr Chybicki Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 września 2018 r. sprawy ze skargi A.H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego i ustalenia opłaty oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" Wójt Gminy E. zezwolił G.H., prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą "[...]" A.G.H. z siedzibą w E., na umieszczenie w pasie drogowym drogi gminnej w obrębie miejscowości S. i B. dz. nr "[...]", "[...]" i "[...]" urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogą lub potrzebą ruchu drogowego - sieci światłowodowej na powierzchni pasa drogowego 120,36 m2 na okres od dnia 28 września 2015r. do dnia 31 stycznia 2017r., odmówił wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego na okres od 8 września 2015r. do 27 września 2015r., a także na prowadzenie robot w pasie drogowym oraz ustalił opłatę za zajęcie pasa drogowego za okres od 28 września 2015r. do 28 października 2015r. w wysokości 102,22 zł, za okres od 29 października 2015r. do 31 grudnia 2015r. w wysokości 3798,76 zł, za okres od 1 stycznia 2016r. do 31 grudnia 2016r. w wysokości 21664,80 zł oraz za okres od 1 stycznia 2017r. do 31 stycznia 2017r. w wysokości 1840,02 zł. W uzasadnieniu podano, że wniosek w przedmiotowej sprawie został złożony w dniu 28 września 2015r. Podano, że opłaty są naliczane za okresy roczne zgodnie ze stawkami ustalonymi uchwałą organu stanowiącego. Przy czym zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 18 lipca 2017r. (sygn. akt II SA/Ol 408/17) za okres od złożenia wniosku do dnia 28 października 2015r. opłatę ustalono wg stawek określonych w uchwale Nr XXIl/194/04 Rady Gminy E. z dnia 1 października 2004r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego, a za okres od dnia 29 października 2015r. do końca okresu na jaki złożono wniosek - stosownie do uchwały Nr XVl/105/2015 Rady Gminy E. z dnia 29 września 2015r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego, która weszła w życie w dniu 29 października 2015r. Wyjaśniono, że w ostatecznej decyzji z dnia "[...]" organ zezwolił Ł. R. prowadzącemu działalność pod nazwą "[...]" na zajęcie przedmiotowego pasa drogowego w celu prowadzenia robót polegających na budowie szerokopasmowej sieci światłowodowej. Wprawdzie we wniosku złożonym w przedmiotowej sprawie wnioskodawca wskazał, iż wykonawcą jest "[...]", lecz wezwany do sprecyzowania, czy wniosek dotyczy również zezwolenia na prowadzenie robót w pasie drogowym, nie ustosunkował się do tego wezwania. W związku z tym organ nie mógł wydać kolejnego zezwolenia na prowadzenie robót w obrębie przedmiotowego pasa drogowego, na które zezwolenie zostało już wydane, a roboty w nim określone zostały wykonane przed złożeniem wniosku w niniejszej sprawie. Powołano się w tym zakresie także na stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie wyrażone w powołanym wyżej wyroku z dani 18 lipca 2017r. Podano, że w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2062), w tym art. 54 ust. 8, gdyż wniosek dotyczył wyłącznie umieszczenia urządzeń w pasie drogowym, a nie prowadzenia robót, a ponadto przepisy tej ustawy nie zwalniają żadnych podmiotów z opłat za umieszczenie urządzeń w pasie drogowym. Ponadto uprawnienia wynikające z przepisów ustawy obejmują regionalną sieć szerokopasmową, którą stanowi sieć szerokopasmowa lub infrastruktura telekomunikacyjna realizowana w ramach programów operacyjnych przez określone podmioty, do których wnioskodawca nie należy. Odnośnie do odmowy wydania zezwolenia za okres poprzedzający złożenie wniosku powołano się na związanie organu wyrokiem WSA w Olsztynie, który podzielił stanowisko organu, że zezwolenie nie może być wydane na okres wcześniejszy niż od dnia złożenia wniosku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00