Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 lipca 2018 r., sygn. IV SA/Wr 269/18

Służba więzienna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska, Sędziowie Sędzia WSA Bogumiła Kalinowska, Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn (spr.), Protokolant: starszy asystent sędziego Aleksandra Wysocka, po rozpoznaniu w dniu 6 lipca 2018 r. na rozprawie w Wydziale IV sprawy ze skargi H. K. na decyzję Dyrektor Okręgowego Służby Więziennej we W. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania administracyjnego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Decyzją z [...]Dyrektor Okręgowy Służby Więziennej we W. (dalej "organ"), po rozpatrzeniu odwołania H. K. (dalej "skarżący"), utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Zakładu Karnego w S. z [...]umarzającą postępowanie w sprawie zwolnienia H. K. ze służby.

Jak wynika z uzasadnienia decyzji organu oraz decyzji pierwszej instancji, skarżący pismem z dnia 13 XI 2017 r. zgłosił przełożonemu wystąpienie ze Służby Więziennej z dniem 30 XI 2017 r. W ocenie organu, jakkolwiek obowiązujące przepisy o Służbie Więziennej obligują w takim przypadku do wydania decyzji o zwolnieniu funkcjonariusza w terminie do 3 miesięcy od dnia zgłoszenia wystąpienia ze służby, to jednak w niniejszej sprawie wystąpiły okoliczności wskazujące na bezprzedmiotowość sprawy zwolnienia. Wyjaśniono, że skarżący został w międzyczasie ukarany karą dyscyplinarną wydalenia ze służby, na mocy orzeczenia Dyrektora Zakładu Karnego w Strzelinie z dnia[...], które uprawomocniło się z dniem 13 II 2018 r. Z tym samym dniem wygasł z mocy prawa stosunek służbowy skarżącego, co zostało stwierdzone rozkazem personalnym z 13 II 2018 r. Skoro tak, to - w ocenie organu - należało umorzyć jako bezprzedmiotowe postępowanie w sprawie zwolnienia skarżącego w związku z wystąpieniem ze służby. Odnosząc się do podnoszonych w odwołaniu zarzutów wskazujących na: brak formalnego wszczęcia postępowania, błędne ustalenie daty prawomocności orzeczenia dyscyplinarnego, od którego skarżący się odwołał i nieuwzględnienie terminu zwolnienia podanego w zgłoszeniu, organ oznajmił, że nie zasługują one na uwzględnienie. Organ wyjaśnił przy tym, że nie był związany datą zwolnienia wskazaną przez skarżącego w zgłoszeniu, bowiem zgodnie z przepisami organ miał uprawnienie ustalić inną datę zwolnienia w obrębie ustawowo zakreślonego terminu 3 miesięcy liczonych od dnia zgłoszenia. Ponadto organ podkreślił, że postępowanie w przedmiocie zwolnienia zostało wszczęte na żądanie skarżącego, czyli w związku ze zgłoszeniem wystąpienia ze służby. Stąd też skarżący nie był zawiadamiany odrębnym pismem o wszczęciu postępowania, a jedynie organ informował go, że zwolnienie nastąpi w terminie 3 miesięcy od dnia zgłoszenia wystąpienia ze służby. Organ wyjaśnił również, że przepisów o możliwości wystąpienia ze służby nie można traktować w kategoriach przepisów chroniących funkcjonariusza przed wygaszeniem stosunku służbowego w związku z karą dyscyplinarną wydalenia ze służby.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00