Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 lipca 2018 r., sygn. IV SA/Gl 319/18

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Szczepan Prax, Sędziowie Sędzia WSA Bożena Miliczek-Ciszewska, Sędzia WSA Małgorzata Walentek (spr.), Protokolant Katarzyna Lisiecka-Mitula, , po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2018 r. sprawy ze skargi D. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Gminy i Miasta C. z dnia [...] r. nr [...]; 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach na rzecz strony skarżącej kwotę 497 zł (słownie: czterysta dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Burmistrz Gminy i Miasta C. (dalej: organ pierwszej instancji lub organ) decyzją nr [...] z dnia [...] r., w pkt 1. zobowiązał D. K. do odpłatności za pobyt ojca B. K. w Domu Pomocy Społecznej w K. (dalej: DPS) w kwocie 624,06 zł miesięcznie począwszy od miesiąca października 2017 r., wskazując jednocześnie termin zapłaty oraz numer rachunku bankowego, na który należy dokonać wpłat, w pkt 2 odmówił całkowitego zwolnienia D. K. z odpłatności za pobyt ojca w DPS.

W uzasadnieniu organ wskazał, że D. K. (dalej: strona lub skarżąca) zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2014 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017, poz. 1769, dalej w skrócie "u.p.s."), jest osobą zobowiązaną do wnoszenia opłat za pobyt ojca w DPS. W związku z tym został przeprowadzony wywiad środowiskowy w wyniku którego ustalono, że strona prowadzi gospodarstwo domowe wraz z synem D. S. Rodzina posiada dochód w wysokości 4 696,12 zł, na który składa się wynagrodzenie strony w kwocie 3 996,12 zł (zgodnie z zaświadczeniem z 28 września 2017 r.) oraz alimenty na syna w kwocie 700 zł (zgodnie z oświadczeniem strony). Organ stwierdził, że dochód na osobę w rodzinie wynosi 2 348,06 miesięcznie i jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego, o jakim mowa w art. 61 ust. 2 pkt 2 u.p.s. (tj. 1 542 zł), co stanowiło podstawę do ustalenia odpłatności. Wyliczając odpłatność organ miał na względzie zarządzenie Starosty [...] nr [...] z [...] r., zgodnie z którym średni miesięczny koszt utrzymania w DPS wynosi 3 026,92 zł, decyzję z [...] r. zmienioną w dniu [...] r. zobowiązującą B. K. do ponoszenia opłat w wysokości 1 154,73 zł miesięcznie oraz, że pozostałą część kosztu pokrywa Gmina. Następnie organ podał, że od kwoty 3 026,92 zł odliczył wpłatę B. K. w wysokości 1 154, 73 zł i uzyskaną w ten sposób kwotę 1 872,19 zł podzielił przez troje dzieci (osoby zobowiązane do alimentacji) otrzymując kwotę opłaty w wysokości 624,06 zł, która nie będzie niższa niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie strony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00