Postanowienie WSA w Warszawie z dnia 20 czerwca 2018 r., sygn. VI SA/Wa 928/18
Wstrzymanie wykonania aktu
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Maliszewska po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2018 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji w sprawie ze skargi T. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z [...] marca 2018 r. Nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej postanawia odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji
Uzasadnienie
Pismem 11 kwietnia 2018 r. skarżąca, T. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z [...] marca 2018 r. Nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz. U. z 2016 r., poz. 157) polegające na umieszczeniu oznakowania CE na wyrobie budowlanym, który nie posiada właściwości użytkowych określonych w deklaracji właściwości użytkowych. W treści skargi skarżąca zawarła wniosek o wstrzymanie wykonania zaskarżonego aktu wskazując, że wymierzona kara pieniężna spowoduje trudne do odwrócenia skutki, w szczególności poprzez ich długotrwały charakter. Podniosła, iż kara pieniężna nie może stanowić sposobu kredytowania działalności państwa przez obywateli. Do czasu prawomocnego przesądzenia sprawy kwota stanowiąca równowartość nałożonej kary, z punktu widzenia przedsiębiorcy, może zostać spożytkowana na wynagrodzenia dla pracowników, należności publicznoprawne, zakup materiałów produkcyjnych. Wpływa także na płynność finansową podmiotu gospodarczego. Skarżąca zaznacza, iż funkcja fiskalna kary nie może wyprzedzać sprawiedliwości i proporcjonalności, których egzemplifikacją ta kara powinna być.