Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 6 czerwca 2018 r., sygn. II SA/Gl 251/18

Czystość i porządek; Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Bonifacy Bronkowski, Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Zemlińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 czerwca 2018 r. sprawy ze skargi R. K. na uchwałę Rady Gminy w Ornontowicach z dnia 29 listopada 2017 r. nr XXXVII/313/17 w przedmiocie zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 1. stwierdza nieważność § 1 pkt 4 zaskarżonej uchwały w zakresie słów "a w przypadku braku możliwości ich kompostowania na miejscu przez właściciela nieruchomości należy je dostarczyć do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych"; 2. w pozostałym zakresie skargę oddala; 3. zasądza od Rady Gminy w Ornontowicach na rzecz skarżącego kwotę 300 zł (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

W dniu z dnia 29 listopada 2017 r. Rada Gminy w Ornontowicach przyjęła uchwałę Nr XXXVII/313/17 w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na ternie Gminy Ornontowice. Jako podstawę prawną aktu podano art. 4 ust. 1 i ust.2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1289) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1875).

Pismem z dnia [...] r. R. K. wezwał Radę Gminy w Ornontowicach do usunięcia naruszenia prawa, zarzucając zapisowi § 13 ust. 6 Regulaminu sprzeczność z przepisami art. 3 ust. 2 pkt 5 w związku z art. 6c ust. 1 i z art. 6r pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz z § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów. Podkreślił, iż w wyniku przyjętej regulacji doszło do nieuprawnionego przenoszenia (w aspekcie organizacyjnym i finansowym) realizacji zadań i obowiązków ustawowych jednostki samorządu terytorialnego na mieszkańców gminy, w tym i na jego osobę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00