Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 kwietnia 2018 r., sygn. IV SA/Wr 824/17

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska (spr.), Sędziowie: Sędzia WSA Lidia Serwiniowska, Sędzia WSA Wanda Wiatkowska-Ilków, Protokolant: Asystent sędziego Marcin Jarecki, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 27 marca 2018 r. sprawy ze skargi M. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Postępowanie administracyjne w sprawie wszczęte zostało wnioskiem M. G. (zwanego dalej : wnioskodawcą, stroną lub skarżącym) z dnia 23 października

2015 r. , którym zwrócił do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w J. o rozwiązanie umowy z dnia 22 lutego 2010 r. ustalającej wysokość opłaty za pobyt matki w domu pomocy społecznej oraz całkowite zwolnienie go z obowiązku jej ponoszenia. Jednocześnie wnioskodawca wniósł o uchylenie ośmiu decyzji ustalających wysokość należności podlegających zwrotowi z tytułu opłat za pobyt matki w Domu Pomocy Społecznej w J. wniesionych zastępczo przez Gminę J. i orzekających o zwrocie należności w określonych terminach, tj.:

1) decyzji [...] z dnia [...]

2) decyzji [...] z dnia [...].;

3) decyzji [...] z dnia [...]

4) decyzji [...] z dnia [...]

5) decyzji [...] z dnia [...]

6) decyzji [...] z dnia [...]

7) decyzji [...] z dnia [...]

8) decyzji [...] z dnia [...]

W uzasadnieniu wniosku strona wskazała m.in., że podstawą prawną do uchylenia powyższych decyzji winien być art. 154 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm., dalej k.p.a.). Powołując się na przepisy o pomocy społecznej regulujące zasady ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej oraz na orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie strona wywodziła, że na mocy wskazanych decyzji nie nabyła żadnych praw. Rozstrzygnięcia te nie nałożyły bowiem na nią obowiązku ponoszenia opłaty za pobyt matki w domu pomocy społecznej, ani nie ustaliły jego wymiaru, a także i terminu jego wykonania. Elementy te wynikają bowiem wprost z umowy zawartej przez skarżącego z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w J. w dniu 22 lutego 2010 r. W ocenie wnioskodawcy za uchyleniem przedmiotowych decyzji przemawia zarówno słuszny interes strony, jak i interes społeczny. Modyfikacja ukształtowanego ostateczną decyzją stosunku administracyjnoprawnego (poprzez jego zmianę bądź zniesienie) musi być społecznie akceptowalna i godna wsparcia ze strony Państwa, ze względu na cel, jaki ma zostać przez tę modyfikację osiągnięty. Interes ten ma być bowiem obiektywnie słuszny, a nie jedynie zgodny z oczekiwaniami strony. Szczegółowo opisując okoliczności towarzyszące wydaniu decyzji objętych wnioskiem, skarżący wskazał na zasadność ich uchylenia z uwagi na naruszenie przepisów postępowania administracyjnego, jak również przepisów prawa Unii Europejskiej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00