Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 10 kwietnia 2018 r., sygn. IV SA/Wr 825/17
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska (spr.), Sędziowie: Sędzia WSA Lidia Serwiniowska, Sędzia WSA Wanda Wiatkowska-Ilków, Protokolant: Asystent sędziego Marcin Jarecki, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 27 marca 2018 r. sprawy ze skargi M. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w L. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Postępowanie administracyjne w sprawie wszczęte zostało wnioskiem M. G. (zwanego dalej : wnioskodawcą, stroną lub skarżącym) z dnia 23 października 2015 r. , którym zwrócił do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w J. o rozwiązanie umowy z dnia 22 lutego 2010 r. ustalającej wysokość opłaty za pobyt matki w domu pomocy społecznej oraz całkowite zwolnienie go z obowiązku jej ponoszenia. Jednocześnie wnioskodawca wniósł o uchylenie ośmiu decyzji ustalających wysokość należności podlegających zwrotowi z tytułu opłat za pobyt matki w Domu Pomocy Społecznej w J. wniesionych zastępczo przez Gminę J. i orzekających o zwrocie należności w określonych terminach, tj.:
1) decyzji [...] z dnia [...]
2) decyzji [...] z dnia [...]
3) decyzji [...] z dnia [...]
4) decyzji [...] z dnia [...]
5) decyzji [...] z dnia [...]
6) decyzji [...] z dnia [...]
7) decyzji [...] z dnia [...]
8) decyzji [...] z dnia [...]
W uzasadnieniu wniosku strona wskazała m.in., że podstawą prawną do uchylenia powyższych decyzji winien być art. 154 § 1 i 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 267 ze zm., dalej k.p.a.). Powołując się na przepisy o pomocy społecznej regulujące zasady ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej oraz na orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie strona wywodziła, że na mocy wskazanych decyzji nie nabyła żadnych praw. Rozstrzygnięcia te nie nałożyły bowiem na nią obowiązku ponoszenia opłaty za pobyt matki w domu pomocy społecznej, ani nie ustaliły jego wymiaru, a także i terminu jego wykonania. Elementy te wynikają bowiem wprost z umowy zawartej przez skarżącego z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w J. w dniu 22 lutego 2010 r. W ocenie wnioskodawcy za uchyleniem przedmiotowych decyzji przemawia zarówno słuszny interes strony, jak i interes społeczny. Modyfikacja ukształtowanego ostateczną decyzją stosunku administracyjnoprawnego (poprzez jego zmianę bądź zniesienie) musi być społecznie akceptowalna i godna wsparcia ze strony Państwa, ze względu na cel, jaki ma zostać przez tę modyfikację osiągnięty. Interes ten ma być bowiem obiektywnie słuszny, a nie jedynie zgodny z oczekiwaniami strony. Szczegółowo opisując okoliczności towarzyszące wydaniu decyzji objętych wnioskiem, skarżący wskazał na zasadność ich uchylenia z uwagi na naruszenie przepisów postępowania administracyjnego, jak również przepisów prawa Unii Europejskiej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right