Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 7 marca 2018 r., sygn. I SA/Łd 81/18

Podatek od towarów i usług; Interpretacje podatkowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Cezary Koziński Sędziowie: Sędzia WSA Joanna Grzegorczyk-Drozda (spr.) Sędzia WSA Tomasz Adamczyk Protokolant: St. sekretarz sądowy Dominika Borowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 marca 2018 r. sprawy ze skargi Miasta P. na interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę.

Uzasadnienie

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zaskarżoną interpretacją z [...] r. uznał za nieprawidłowe stanowisko Miasta P. przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnego świadczenia usług cmentarnych i pogrzebowych na rzecz wybranych podmiotów za związane z działalnością gospodarczą i nie mieszczące się w działalności innej niż gospodarcza, opodatkowania nieodpłatnych usług cmentarnych i pogrzebowych świadczonych na rzecz wybranych podmiotów oraz w zakresie prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące oraz inwestycyjne ponoszone na cmentarz.

W rozpatrywanym wniosku Miasto P. podniosło, że jest zarejestrowane na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Od 1 stycznia 2017 r. rozlicza się dla celów VAT wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi oraz samorządowym zakładem budżetowym. Wnioskodawca jest między innymi właścicielem cmentarza komunalnego, którego zarząd powierzył swojej jednostce budżetowej - Miejskiemu Zakładowi Pogrzebowemu. Do zadań Zakładu należy prowadzenie zarządu nad cmentarzem, domem przedpogrzebowym oraz organizowanie i obsługa pogrzebów na terenie cmentarza. Zakład świadczy odpłatne czynności w szczególności w zakresie: udostępniania miejsc grzebalnych oraz pod grobowce, przedłużenia okresu korzystania z tych miejsc, udzielenia zezwolenia na wjazd samochodami oraz innymi pojazdami, wózkami, taczkami na teren cmentarza, organizacji i obsługi ceremonii pogrzebowych. Ponadto Zakład dokonuje sprzedaży artykułów związanych z tematyką pogrzebową (m.in. trumien, tablic, krzyży, świec, zniczy, kwiatów, środków do konserwacji pomników). Świadczenie tych czynności jest dokumentowane przez Zakład fakturami VAT. Miasto wykazuje powyższe faktury w rejestrach i deklaracjach VAT oraz rozlicza z tego tytułu VAT należny. Ponadto miasto sprawia nieodpłatnie pogrzeby na rzecz wybranej grupy osób, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r., poz. 1769 ze zm.). Czynności wykonywane są w tym zakresie przez Zakład, jednak koszty pochówków ponoszone są przez Miejskie Centrum Pomocy Społecznej, to jest: jednostkę budżetową miasta. Czynności te nie są dokumentowane fakturami VAT, a miasto nie rozlicza z tego tytułu VAT należnego. Wnioskodawca ponosi bieżące koszty utrzymania cmentarza, w tym w szczególności koszty zakupu energii, wody, wywóz nieczystości, zakupu środków czystości, remontów, etc. oraz wydatki inwestycyjne. Wydatki te są dokumentowane przez dostawców i wykonawców fakturami VAT z wykazaną kwotą podatku należnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00