Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 6 marca 2018 r., sygn. II SA/Bd 882/17

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Anna Klotz Sędziowie sędzia WSA Renata Owczarzak sędzia WSA Grzegorz Saniewski (spr.) Protokolant asystent sędziego Magdalena Tambelli - Orwat po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 marca 2018 r. sprawy ze skargi Gminy na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody z dnia [...] czerwca 2017 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie sprzeciwu wobec zapowiadanych zmian prawa samorządowego w Polsce 1. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze, 2. zasądza od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego na rzecz Gminy Łysomice kwotę 497 (czterysta dziewięćdziesiąt siedem) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia [...] maja 2017 r., nr [...] Rada G. Ł. na podstawie art. 6 ust. 1 i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia [...] marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.; dalej "u.s.g.") oraz art. 4 ust. [...] Europejskiej Karty [...] Lokalnego sporządzonej w Strasburgu dnia [...] października 1985 r. (Dz.U. z 1994 r., Nr 124, poz. 607), wyraziła sprzeciw wobec zapowiadanych "w przestrzeni publicznej" zmian prawa samorządowego w [...]. Dodatkowo w treści uchwały Rada Gminy sformułowała apel do organów władzy ustawodawczej i wykonawczej o respektowanie Konstytucji RP i prawa międzynarodowego oraz wniosła o "podjęcie rzetelnych prac zmierzających do systemowego przeglądu prawa samorządowego".

Rozstrzygnięciem nadzorczym nr [...] z dnia [...] czerwca 2017 r., Wojewoda K. - P. (zwany dalej "Wojewodą") stwierdził nieważność uchwały nr [...] Rady G. Ł. z dnia [...] maja 2017 r. w sprawie sprzeciwu wobec zapowiadanych zmian prawa samorządowego w [...].

Uzasadniając swoje stanowisko Wojewoda stwierdził, że uchwałę podjęto bez powiązania z zadaniami i procedurami właściwymi dla funkcjonowania organów samorządu terytorialnego (czyli bez podstawy prawnej), gdyż Rada Gminy kwestionowaną uchwałą nie wykonuje swoich uprawnień lub obowiązków "o charakterze wykonawczym, których realizacja następuje na obszarze podstawowej jednostki samorządu terytorialnego". Wskazał przy tym, że w podobnych sprawach w orzecznictwie podkreślono, że w odróżnieniu od podmiotów prawa prywatnego (osób fizycznych i osób prawnych) organy władzy publicznej, co wyraźnie wynika z art. 7 Konstytucji RP, działają na podstawie w granicach prawa i o ile podmioty prywatne mogą czynić wszystko czego im prawo nie zabrania, o tyle organy władzy publicznej mogą podejmować tylko te działania, na które im prawo zezwala, a wyrażona w art. 7 Konstytucji zasada legalizmu i zasada praworządności wiąże wszystkie organy władzy publicznej, w tym również organy jednostek samorządu terytorialnego (vide: wyrok NSA z dnia 1 lutego 2017 r., sygn. akt. I OSK 2779/16).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00