Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 lutego 2018 r., sygn. V SA/Wa 2132/17
Finanse publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Michał Sowiński, Sędzia WSA - Tomasz Zawiślak, Sędzia WSA - Jadwiga Smołucha (spr.), Protokolant specjalista - Marcin Wacławek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 lutego 2018 r. sprawy ze skargi [...] w [...] na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dotacji przypadającej do zwrotu do budżetu państwa; oddala skargę.
Uzasadnienie
(...) września 2008 r. Ł. Stowarzyszenie Edukacji Obywatelskiej w Ł. (dalej "Stowarzyszenie", "skarżąca") zawarło z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej (dalej "Minister") umowę na realizację zadania pt. "Młodzieżowa szkoła demokracji i samorządności".
Po przeanalizowaniu sprawozdania złożonego przez Stowarzyszenie Minister stwierdził, że przy wydatkowaniu dotacji doszło do następujących nieprawidłowości:
1. w tabeli "Zestawienie faktur i rachunków" uwzględniono dokumenty księgowe wystawione przed dniem realizacji zadania, tj. przed 1 sierpnia 2008 r.;
2. podczas realizacji umowy Stowarzyszenie naruszyło § 12 ust. 4 umowy, poprzez zwiększenie kosztu finansowania z dotacji o ponad 5%.
Minister pismem z (...) stycznia 2012 r. wezwał Stowarzyszenie do zapłaty kwoty 1.209,94 zł wraz z odsetkami. Pomimo tego Stowarzyszenie nie dokonało należnej wpłaty na rachunek bankowy Ministerstwa. W związku z tym organ poinformował skarżącą o wszczęciu postępowania w sprawie (pismo z 23 października 2012 r.).
Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego decyzją z (...) lutego 2013 r. nr (...) Minister zobowiązał Stowarzyszenie do zwrotu części dotacji wykorzystywanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz części dotacji pobranej w nadmiernej wysokości w kwocie 1209,94 zł wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
W wyniku rozpoznania odwołania decyzją z (...) maja 2013 r. nr (...) Minister uchylił zaskarżoną decyzję w części zobowiązującej Stowarzyszenie do zwrotu kwoty 42,50 zł z tytułu wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem oraz odsetek od tej kwoty oraz utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy w pozostałej części - tj. w zakresie zobowiązania do zwrotu kwoty 1.167,44 zł. z tytułu pobrania dotacji w nadmiernej wysokości. Minister uznał, że Stowarzyszenie wykazało, że nie doszło do wykorzystania dotacji przed terminem, więc uchylił decyzję w części wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem. W zakresie dotacji uznanej za pobraną w nadmiernej wysokości organ uznał, że stan faktyczny został ustalony prawidłowo, a spór między Stowarzyszeniem a organem sprowadza się do oceny prawnej zaistniałej sytuacji. Skarżąca uważa, że miała prawo jednostronnie zmienić kosztorys w zależności od swoich potrzeb wynikłych podczas realizacji projektu. Jednakże dokument "Zasady Przyznawania i Rozliczania Dotacji w Ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w Roku 2008", na którego naruszenie powołuje się Stowarzyszenie, pisząc o "regulaminie FIO", stanowi, że zmiana umowy może nastąpić jedynie w drodze aneksu. Organ, przywołując § 17 umowy, uznał, że to, że w umowie przewidziana została pisemna forma składania oświadczeń woli, nie oznacza, że każde oświadczenie złożone w tej formie, także to jednostronne, może skutecznie zmienić treść umowy. Zmiana treści umowy może bowiem zapaść wyłącznie poprzez czynność prawną dwustronną - dokonaną przez obie strony umowy.