Wyrok WSA w Krakowie z dnia 15 lutego 2018 r., sygn. I SA/Kr 1291/17
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia: WSA Piotr Głowacki Sędziowie: WSA Grażyna Firek (spr.) WSA Inga Gołowska Protokolant st. sekretarz: Iwona Sadowska - Białka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 lutego 2018 r. sprawy ze skargi Gminy I. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 września 2017 r. Nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług - s k a r g ę o d d a l a -
Uzasadnienie
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej dnia 19 września 2017 r. interpretacji indywidualnej nr [...] uznał stanowisko wnioskodawcy - Gminy I. przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- stosowania "sposobu określenia proporcji", o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w przypadku odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dotyczącymi sieci wodociągowej (pytanie nr 1 i nr 2) - za nieprawidłowe;
- prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w ramach IV etapu inwestycji wodnokanalizacyjnej - za prawidłowe.
Organ przedstawił opisane we wniosku zdarzenie przyszłe. Dotyczyło ono stosowania przez Gminę art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług (Ustawa) oraz możliwości odliczenia podatku od zakupów związanych z realizacją inwestycji w infrastrukturę wodociągową oraz zakupów związanych z bieżącym funkcjonowaniem wodociągów. Gmina realizuje zadania na podstawie przepisów ustawy o samorządzie gminnym i są one w większości przypadków objęte reżimem publicznoprawnym do których gmina została powołana. Jednym z obszarów działalności jest dostarczanie wody; Gmina planuje rozbudować infrastrukturę wodociągową. Usługi dostarczania wody świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, a także na rzecz jednostek budżetowych Gminy, które w związku z tzw. centralizacją rozliczeń od dnia 1 stycznia 2017 r. utraciły status odrębnego podatnika podatku od towarów i usług (usługi dostarczania wody na rzecz jednostek budżetowych Gminy w tym zakresie świadczone są przez Gminę na własne potrzeby). Usługi dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych dokumentowane są nadal fakturami, a usługi na rzecz jednostek budżetowych rozliczane są na podstawie not księgowych. Gmina ponosi koszty związane z zakupem wody oraz utrzymaniem infrastruktury wodociągowej (zakup wody, energii elektrycznej, telekomunikacja, monitoring), jej rozbudową i modernizacją.