Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Gliwicach z dnia 15 lutego 2018 r., sygn. I SA/Gl 1292/17

Prawo pomocy

 

Starszy referendarz sądowy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach Piotr Łukasik po rozpoznaniu w dniu 15 lutego 2018 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi M. S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia [...] nr [...] w przedmiocie ulg płatniczych - odmowa umorzenia zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę w kwestii wniosku skarżącej o przyznanie prawa pomocy w zakresie częściowym poprzez zwolnienie od kosztów sądowych p o s t a n a w i a odmówić przyznania prawa pomocy

Uzasadnienie

W ramach urzędowego formularza wniosku o przyznanie prawa pomocy z dnia 17 października 2017 r. M. S. zwróciła się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach o zwolnienie od kosztów sądowych. W motywach wniosku skarżąca oświadczyła, że nie ma możliwości poniesienia rzeczonych kosztów albowiem jest zatrudniona z wynagrodzeniem ustalonym na minimalnym poziomie. Z treści oświadczenia o stanie rodzinnym, majątku i dochodach wynika, że skarżąca mieszka sama. Posiada jedynie dom o pow. 140 m2 o wartości około 400.000,00 zł obciążony kredytem. Jedynym źródłem dochodu skarżącej pozostaje rzeczone wynagrodzenie w kwocie 1.464,48 zł netto. Do stałych miesięcznych wydatków zaliczyła obciążenia związane z mediami (około 300 zł) oraz kredyt (420 zł).

W dalszej kolejności referendarz sądowy wezwał skarżącą do uzupełnienia wniosku poprzez złożenie dodatkowych wyjaśnień i nadesłanie dokumentów źródłowych (patrz pismo z dnia 6 grudnia 2017 r.), w szczególności przez: 1) nadesłanie zaświadczenia wskazującego na wszystkie osoby zameldowane w nieruchomości będącej adresem zamieszkania skarżącej; w tych ramach należało wskazać nadto na wzajemne relacje pomiędzy tymi osobami; 2) nadesłanie odpisu tytułu prawnego, na którego podstawie skarżąca utraciła prawo do lokalu mieszkalnego w K. przy ul. [...]; 3) wykazanie za pomocą kopii stosownych dokumentów zobowiązań i stałych wydatków (należało wykazać np. pożyczki, raty leasingowe; alimenty; czynsze najmu, dzierżawy; wysokość kosztów ponoszonych na nieruchomości, w tym media, ubezpieczenia majątku; koszty leczenia, rehabilitacji, itp); w tych ramach należało przedstawić dokumenty potwierdzające zapłatę ww. należności np. potwierdzenia przelewu, wpłaty gotówkowe, inne; w przypadku występowania zaległości z tytułu tychże wydatków należało przedstawić aktualne zaświadczenia właściwych podmiotów potwierdzające tę okoliczność; w tych ramach należało wskazać nadto wszystkie osoby, które partycypują w ww. kosztach utrzymania nieruchomości zajmowanej przez skarżącą; 4) nadesłanie kopii deklaracji złożonej na potrzebę gospodarki odpadami w nieruchomości będącej miejscem zamieszkania skarżącej; 5) przedłożenie wyciągów i wykazów ze wszystkich rachunków bankowych posiadanych przez skarżącą i pozostałe osoby przebywające w jej gospodarstwie domowym, w tym: rozliczeniowo-oszczędnościowych i gospodarczych (obsługujących działalność gospodarczą), obrazujących wszystkie operacje dokonane w ich ramach w ciągu ostatnich czterech miesięcy oraz dokumentów dotyczących lokat i kont. W przypadku, gdyby rachunki te były zajęte, należało przedstawić potwierdzające ten fakt aktualne (wystawione po otrzymaniu niniejszego wezwania) zaświadczenie wystawione przez bank, informujące o wysokości zajęć oraz sposobie ich spłaty; okoliczność likwidacji rachunków bankowych w ostatnich pięciu latach również należało wykazać; 6) udokumentowanie wysokości wszelkich dochodów skarżącej oraz pozostałych osób przebywających ze skarżącą w gospodarstwie domowym z okresu ostatnich czterech miesięcy, w szczególności poprzez zaświadczenia pracodawców informujące o wysokości wynagrodzenia w ostatnich czterech miesiącach, wskazujące nadto formę zapłaty (gotówkową lub bezgotówkową np. na rachunek bankowy, itp.), ewentualne obciążenia oraz miejsce wykonywanej pracy (siedziba firmy, oddział itp.); dla udokumentowania ewentualnych dochodów z działalności gospodarczej należało nadesłać kopie dokumentów księgowych obrazujących wynik finansowy działalności gospodarczej w okresie ostatnich czterech miesięcy, w tym np. za pomocą księgi przychodów i rozchodów (pełna wersja z opisem zdarzeń gospodarczych), zestawienia sprzedaży, deklaracji VAT, raportów kasowych, itp; w tych ramach należało nadto nadesłać aktualną ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych prowadzonej działalności; 7) nadesłanie zeznania na potrzebę podatku dochodowego od osób fizycznych za 2016 r. także tych dotyczących ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych; ten punkt dotyczy także pozostałych osób przebywających w gospodarstwie domowym skarżącej; 8) wyjaśnienie dostrzeżonej rozbieżności pomiędzy zawartością akt administracyjnych a danymi wynikającymi z odpisu aktualnego z rejestru przedsiębiorców ze stanem na dzień 6 grudnia 2017 r. (nr KRS: [...]); poinformowano skarżącą, że w aktach sprawy znajduje się umowa sprzedaży udziałów w A Sp. z o.o. przez skarżącą na rzecz jej ojca (dokument z dnia 30 sierpnia 2013 r.), tymczasem z rzeczonego odpisu wynika, że skarżąca w dalszym ciągu jest wspólnikiem ww. Spółki z udziałami o wartości 40.000,00 zł; 9) nadesłanie aktualnego (wystawionego po otrzymaniu niniejszego wezwania) zaświadczenia banku o wysokości zobowiązania kredytowego; zaświadczenie powinno zawierać dane dotyczące wysokości spłaconego kapitału, wysokości miesięcznej raty wraz z odsetkami, kapitału pozostałego do spłaty oraz adnotację o ewentualnych opóźnieniach w spłacie; 10) oszacowanie wysokości kosztów dojazdu do pracy; 11) nadesłanie kopii dokumentu, na podstawie którego odwołano umocowanie dla adwokata J. W..

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00