Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 stycznia 2018 r., sygn. II SA/Łd 940/17

Samorząd terytorialny; Inne

 

Dnia 16 stycznia 2018 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Renata Kubot-Szustowska, Sędziowie Sędzia WSA Joanna Sekunda-Lenczewska, Sędzia NSA Anna Stępień (spr.), , Protokolant Referent stażysta Aleksandra Banasiak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 stycznia 2018 roku sprawy ze skargi Zarządu Województwa Łódzkiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Łódzkiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr [...] Zarządu Województwa Łódzkiego z dnia 13 września 2017 r. w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora naczelnego Teatru A w Ł. oddala skargę. LS

Uzasadnienie

W dniu [...] Zarząd Województwa [...], działając na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 486 z późn.zm.) - dalej w skrócie "u.s.w." i art. 16a ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U.

z 2017 r., poz. 862) - dalej w skrócie "ustawa", podjął uchwałę Nr [...] w sprawie powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora naczelnego Teatru A w Ł. K. M.. W jej uzasadnieniu wskazano, że powierzenie obowiązków nastąpiło w związku z odwołaniem dyrektora naczelnego Teatru A w Ł. P. G.

Z uwagi na to, że rzeczona uchwała została podjęta w sytuacji, gdy organ nadzoru stwierdził nieważność uchwały Nr [...] Zarządu Województwa [...] z dnia [...] w sprawie odwołania dyrektora naczelnego Teatru A w Ł., Wojewoda [...] zawiadomieniem z dnia [...] wszczął postępowanie nadzorcze w kwestii uchwały Nr [...] z dnia [...], przedstawiając zastrzeżenia związane z jej podjęciem.

W odpowiedzi, w piśmie z dnia [...] Zarząd Województwa [...] stwierdził, że działając jako organizator instytucji kultury podjął uchwałę Nr [...] z dnia [...] w celu zapewnienia instytucji ciągłości zarządzania. Możliwość powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora instytucji kultury wywiódł z przepisu art. 16a ustawy, który ma na celu zapewnienie prawidłowego bieżącego funkcjonowania instytucji kultury w sytuacji braku osoby sprawującej funkcję dyrektora, np. po odwołaniu dotychczasowego dyrektora przez uprawniony organ. Przepis ten również będzie miał zastosowanie do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia przez powołane organy, czy akt odwołujący dyrektora instytucji kultury jest ważny i wywołuje skutek prawny, a zatem w przedmiotowej sprawie, wobec braku rozstrzygnięcia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...] znak: [...]. Zdaniem organizatora wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego stwierdzającego nieważność uchwały nie przesądza o tym, że orzeczenie organu nadzoru stwierdzające nieważność uchwały bądź zarządzenia jest prawomocne z chwilą jego podjęcia. Przymiot prawomocności akt ten uzyskuje dopiero po zaistnieniu zdarzeń określonych w art. 98 ust 5 u.s.g., art. 85 ust 5 u.s.p. i art. 86 ust 4 u.s.w. W świetle tych przepisów rozstrzygnięcia nadzorcze stają się prawomocne po upływie terminu przewidzianego na wniesienie skargi albo z dniem oddalenia skargi bądź odrzucenia jej przez sąd. Teoretycznie rozstrzygnięcia zapadłe w postępowaniu nadzorczym są "ostateczne", ale z faktem ich doręczenia ustawodawca powiązał specyficzny skutek w postaci wstrzymania z mocy prawa wykonania zakwestionowanych aktów bądź ich części. Dla wykonalności rozstrzygnięcia nadzorczego istotny jest moment rozstrzygnięcia sporu przez sąd administracyjny (lub bezskuteczny upływ terminu do wniesienia skargi), a nie wydanie orzeczenia przez organ nadzoru. Szczególne znaczenie ma także kwestia pewności obrotu prawnego. Zarząd stwierdził, że za pomocą środka nadzoru dokonuje się eliminacji z obrotu prawnego wadliwych aktów samorządowych. Podjęcie rozstrzygnięcia nadzorczego nie łączy się jednak z likwidacją uchwały (zarządzenia) ze skutkiem natychmiastowym. Aby akt nadzoru był skuteczny musi uzyskać zarówno walor prawomocności, jak i wykonalności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00